במחאה על היעדר הסיוע: מאות עסקים מצטרפים להשבתת החנויות

בעלי בתי עסק הודיעו כי לא יחזרו לפעילות גם כאשר זו תותר, עד שלא יקבלו פיצוי מהמדינה בגין הנזקים שספגו כתוצאה מהמשבר. זאת, לאחר שהציגו לאוצר מתווה לתוכנית סיוע • רשימת החנויות המלאה

זמן צפייה: 06:25

מאות בעלי עסק הודיעו היום (רביעי) כי ישביתו את פעילותם גם כאשר זו תותר על פי הנחיות הממשלה ומשרד הבריאות. זאת, במחאה על היעדר הסיוע מצד המדינה בגין הנזקים שנגרמו להם בעקבות משבר הקורונה.

בין החנויות שהודיעו על כוונתן לשבות: ינגה, נייקי, דניאלה להבי, מנגו, ג'פניקה, סוסו, ציפורה אקספרס, פוקס הום, אפריל, נעלי סקופ, בנדיקט, היל מקיאג', אמריקן איגל, אס וור, צילדרן פלייס, בילבונג, ללין, מילגה, סברובסקי, אופטיקנה, הפננינג, קרייזי ליין, פנימה, ארוקה, סוהו, פדני, סבון, H&O, מגנוליה, למטייל, ארקוסטיל, בלק, גולברי, סליו, נעלי נמרוד, פנדורה, ג'ויה, רונן חן, ספרינג ואלדו.

ההחלטה התקבלה ברקע פגישת חירום שנערכה היום, שבה השתתפו נציגי התאגדות רשתות האופנה והמסחר במטרה להציג תוכנית כלכלית דחופה לתמיכה בחברות השונות. לדבריהם, הפגישה התכנסה מאחר שמשרד האוצר התנגד למתווה שהוצג בפניו ובפני ראש הממשלה.

קניון ביג באשדוד
קניון ביג באשדוד | צילום: חדשות 13

בתחילת השבוע יצאו העצמאים להפגין מול משכן הכנסת שבירושלים, שם מחו על כך שמצבם הכלכלי נפגע באופן משמעותי בשל התפשטות נגיף הקורונה בישראל, אשר אילץ אותם לסגור לפרק זמן ארוך את בתי העסק שהקימו. המפגינים הודיעו כי בכוונתם "לעשות היסטוריה", ביקשו מהממשלה "לא לחסל את העצמאים בישראל", והזהירו כי יש לא מעט "אנשים רעבים ללחם". הם הוסיפו כי כעת "הבדיחה היא עליהם", ושהם ביקשו "חבל הצלה - ולא חבל תלייה".

יו"ר יש עתיד-תל"ם חבר הכנסת יאיר לפיד, אשר נכח בהפגנה, סיפר: "המפגינים לא שמרו על 2 מטר מרחק, אבל בשביל העצמאים אני מוכן לקחת את הסיכון". לדבריו, המפגינים "כועסים, צועקים - והם צודקים. הממשלה הזו הרסה את מפעל חייהם בלי לעצור לחשוב מה זה עושה לכלכלה ומה זה עושה להם ולמשפחות שלהם. חייבים לעזור להם, ומהר". לפיד הוסיף כי "מגיע להם דמי אבטלה כמו לשכירים. מגיע להם מנגנון פיצוי כספי מיידי, מגיע להם מענקים ממשלתיים שימנעו פיטורי עובדים. זה מה שעושים במדינות אחרות - זה מה שצריך לעשות גם כאן".

מרכז קניות בתל אביב ריק עקב התפשטות נגיף קורונה
מרכז קניות בתל אביב ריק עקב התפשטות נגיף קורונה | צילום: רויטרס

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נועד עם שניים ממובילי המחאה, בעלי עסקים עצמאיים, שהפגינו מחוץ לביתו. הנשיא האזין לדבריהם וביקש להדגיש: "צריך להתייחס אל הטענות שלכם כי הזעקה שלכם נכונה אבל לא כדאי לאיים. אני יודע שבלי שהילדים יחזרו לגן ההורים לא יוכלו לחזור לעבודה ואני יודע שאי אפשר להגן על הציבור על חשבונכם. אני פוגש את שר האוצר ואת שר הבריאות ואת שר הביטחון ואלוף פיקוד העורף ואני קודם כל מבטיח לכם שכל שאמרתם לי יועבר לאוזני מקבלי ההחלטות".

"אני מבין שמשרד האוצר מתכוון לשפר את המענקים שהוא נותן ואני מבין שאתם גם באין אונים מול בנקים ואני מבטיח לכם שאעשה כל שאפשר כדי להעביר את זעקתכם. זהו מצב חירום שהוא כמצב מלחמה ואנחנו צריכים לראות את התמונה השלמה בלי להפקיר אף אחד. דבריכם יועברו כפי שאמרתם לי כאן. הגעתם אליי והשמעתם את דבריכם ואני אטפל בהם."