מסתמן: מרבית חנויות הרחוב ומרכזים מסחריים ייפתחו החל ממחר

משרד הבריאות מביע הסכמה להחזיר לפעולה ענפים שעד כה פעילותם נאסרה - בהם בגדים וייתכן שגם קוסמטיקה. מספרות צפויות להיפתח תוך נקיטת אמצעי זהירות. ייפתחו מרכזי קניות שבהם עד 15 חנויות

זמן צפייה: 06:37

בדיונים שנערכים במהלך היום (חמישי), משרד הבריאות מביע הסכמה לפתוח כבר ממחר את מרבית ענפי המסחר בחנויות הרחוב ובמרכזים מסחריים שבהם עד 15 חנויות. קניונים יישארו סגורים לעת עתה. בין היתר, צפויות להיפתח חנויות בגדים, מספרות (תוך נקיטת אמצעי זהירות) וככל הנראה קוסמטיקה. נתניהו צפוי לדון הערב בסבב נוסף של הקלות ופתיחת עסקים נוספים.

משרדי האוצר והכלכלה מתעקשים על פתיחה של כמעט כל חנויות הרחוב, בעיקר מתוך הבנה שהדברים הללו כבר קורים מתחת לפני השטח ובהחבא, ויש הבנה שצריך לאפשר יותר חמצן למשק ולאזרחים.

חנויות בשדרות ירושלים, יפו
חנויות בשדרות ירושלים, יפו | צילום: החדשות 13

לידי חדשות 13 הגיע מסמך שחושף כי היו אמורות להיפתח כבר כל החנויות ומרכזי המסחר הפתוחים, ובהמשך גם קניונים, תחת הגבלות והקפדה על נהלי משרד הבריאות, אך לפי גורמים בכירים בדיונים, למרות שהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו ואנשיו היו מעורבים בגיבוש התכנית - מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב התעקש בדיונים להמשיך ולהגביל את פעילותם של חנויות ועסקים רבים.

​בתכנית בין היתר נכתב כי היא גובשה על ידי צוות עבודה משותף בהשתתפות משרדי הבריאות, האוצר והכלכלה, ובנק ישראל, והיא כוללת הנחיות לפתיחה בשלב הראשון (כלומר, כבר בתחילת השבוע הזה) של כל חנויות הרחוב ומרכזי המסחר הפתוחים, ואישור איסוף עצמי "טייקאוויי" ממסעדות ובתי קפה, ובשלב השני קניונים.

במתחמי קניות שבהם יש חניון אמורה הייתה להיות אסורה כניסה של מכוניות על יותר משני נוסעים, ובכניסה למתחם תשאול או בדיקת חום לנכנסים.

קניון ביג באשדוד
קניון ביג באשדוד | צילום: חדשות 13

אחת ההנחיות החשובות במסמך נוגעת להרחבת שעות הפעילות של כלל מתחמי הקניות בפריסה ארצית כדי לוודא שאם כבר מאפשרים את פתיחתם, לא ייווצרו בהם תורי ענק של לקוחות וצפיפות, בדיוק כמו אלה שמחוץ לסניפי "איקאה" ומרכזי "ביג" ביומיים האחרונים. עוד נקבע בתכנית הגנוזה כי באזורים גיאוגרפיים שבהם יש ריכוז תחלואה גבוה בתי העסק יישארו סגורים עד לצמצום התחלואה.

למעשה, העסקים היחידים שצוינו במפורש במסמך ככאלה שיש להמתין עם פתיחתם, הם מסעדות, מספרות, מכוני יופי, חדרי כושר ומתחמי תרבות ופנאי, רשימה קצרה מאוד בהשוואה לרשימת העסקים שהוחלט בסופו של דבר להותיר סגורים בשלב זה.

בימים האחרונים התעוררו מחאות מצד עסקים כמו צ'יינג'ים, משתלות, חנויות ביגוד והנעלה, שטיפת מכוניות, ועוד, שמתקוממים על כך שההקלות בהסגר שרירותיות וחסרות היגיון, ויוצרות מצבי אבסורד כמו לדוגמה מצב שבו חנות ספרים יכולה לפעול, אך חנות צעצועים לא, בנקים רשאים אך אותם עסקים להמרת מטבע לא, וכדומה.

במקום התוכנית שכאמור נגנזה, שר הכלכלה אלי כהן ושר האוצר משה כחלון גיבשו רשימה של עסקים לפתיחה מיידית שאותה הם צפויים להעלות לדיון הממשלה היום.