אחרי תחקיר אנליסט: אתם שיתפתם - אלו הערים שגובות אגרות שמירה

מאז שידור הכתבה על האגרה שגובות הרשויות המקומיות, עשרות צופים פנו למערכת חדשות 13 וסיפרו כמה כסף הם נדרשים לשלם בכל חודש. השיאנית: גדרות עם 5.8 שקלים למטר רבוע

זמן צפייה: 07:50

אמש (שלישי) תחקיר אנליסט חשף כיצד הרשויות המקומיות ממשיכות לגבות את "אגרת שמירה ואבטחה", תשלום שהתווסף לארנונה על רקע המצב הביטחוני באינתיפאדה השנייה. מהתחקיר עלה כי למרות שחלפו  15 שנה מאז אותה אינתיפאדה, נראה כי העיריות ממשיכות "להשלים הכנסה" באמצעות האגרה, אותה כינו חלק מהתושבים כ"פרוטקשן חוקי".

חשבונית ארנונה ואגרות שמירה פרדסיה
חשבונית ארנונה ואגרות שמירה פרדסיה | צילום: חדשות 13

בתום שידור הכתבה, הגיעו תגובות רבות למערכת חדשות 13 מצופים שסיפרו שגם מהם גובות העיריות סכומי כסף גבוהים לשם "אגרת השמירה והאבטחה". השיאניות הן גדרות והמועצה המקומית אלפי מנשה, כאשר כל אחת מהן גובה יותר מחמישה שקלים עבור מטר רבוע לשנה. בגדרות, הסכום הינו 5.8, כך שאחד מהצופים סיפר כי הוא נאלץ לשלם 179 שקלים, לחודשיים. כמוהו, גם תושב המועצה המקומית אלפי מנשה שנדרש לשלם 171 שקלים לחודשיים - 5.75 למטר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בניגוד לעמדת צה"ל: בנט הודיע – לא נשחרר יותר גופות מחבלים

סער: מפלגת שלטון לא צריכה הפגנות והשתלחויות במערכת החוק

בניגוד לעמדת צה"ל: בנט הודיע – לא נשחרר יותר גופות מחבלים

חשבונית ארנונה ואגרות שמירה אבן יהודה
חשבונית ארנונה ואגרות שמירה אבן יהודה | צילום: חדשות 13

בחוף הכרמל, תידרשו לשלם 3.99 שקלים עבור מטר רבוע - 534 שקלים לשנה אותם שילמה תושבת המקום. הבאות בתור הן תל-מונד עם 3 שקלים למטר, אבן יהודה עם 2.38, קריית גת עם 2.14. תל אביב נמצאת באמצע הרשימה, וגובה 2.14 עבור מטר רבוע - 98 שקלים לחודשיים ששילם תושב העיר. צופה אחרת, תושבת רעננה, הראתה כי שילמה 61 שקלים לחודשיים, 2.4 שקלים למטר, לשנה.

עיריות נוספות הגובות את "אגרת השמירה והאבטחה": רעננה עם 2.4 שקלים למטר רבוע לשנה, יקנעם ולוד עם 1.8, אשדוד - 1.74, חדרה - 1.67, פרדסיה - 1.6, בני ברק - 1.45 והוד השרון - 1.3.

חשבונית ארנונה ואגרות שמירה תל אביב
חשבונית ארנונה ואגרות שמירה תל אביב | צילום: חדשות 13

87 רשויות מקומיות בישראל גובות את האגרה. בנתניה גובים למטר בנוי שקל ו-20 מדי שנה – שהצטברו ב-2018 לכ-11 מיליון שקלים. בתל אביב, כאמור, התשלום עומד על שני שקלים למטר, המקנים לעירייה 51 מיליון שקלים לשנה בשטח העיר כולה. עיריית אור יהודה גורפת במיליון ו-700 אלף שקלים בשנה.

חשבונית ארנונה ואגרות שמירה אלפי מנשה
חשבונית ארנונה ואגרות שמירה אלפי מנשה | צילום: חדשות 13

לא זו בלבד, משרד הפנים חיבר טיוטת חוק שתאריך את תוקף אגרת השמירה בשנתיים נוספות. אך הפעם, לקראת עיגונה כסמכות של קבע בכל הרשויות המקומיות. מה שהחל כאמצעי חירום ביטחוני, יהפוך בקרוב למס חדש קבוע בישראל.