100 אלף שקל בחודש למנכ"ל רפאל: שיאני השכר בחברות הממשלתיות

מנכ"ל חברת החשמל הגיע למקום השני בדוח החברות הממשלתיות לשנת 2018 עם 97 אלף שקלים. נתבים בנמל אשדוד הרוויחו 98 אלף שקלים מדי חודש. פחות מרבע מהתפקידים הבכירים מאוישים על ידי נשים

זמן צפייה: 01:04

שיאן השכר בחברות הממשלתיות בשנת 2018 היה יואב הר אבן, מנכ"ל רפאל, שהרוויח שכר ברוטו של 113,127 שקלים בחודש. אחריו עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, שמרוויח כל חודש 97,365 שקלים. כך עולה מהדוח השנתי שפרסמה הבוקר (רביעי) רשות החברות הממשלתיות, הכולל 49 חברות.

שכר הברוטו הממוצע בחברות הממשלתיות ב-2018 היה 23,105 שקלים, לעומת 22,512 שקלים ב-2017 – עלייה של 2.6%. מדובר בעלייה צנועה יותר מזאת שנרשמה בשנה שעברה, אז עמדה הצמיחה בשכר בחברות הממשלתיות על 3.1%.

עוד בחדשות 13:

מדוע המדינה מערימה קשיים על אמהות יחידניות שיוצאות לעבוד?

זינוק חד במחירי הארנונה: אילו רשויות הן היקרות בישראל?

מספר דורשי העבודה עלה ב-2019; הסיכוי למצוא עבודה – קטן

מנכ''ל רפאל יואב הר אבן
מנכ''ל רפאל יואב הר אבן | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Ehud Barak - אהוד ברק

תחום נוסף שנבחן בדוח הוא שיעור קרובי המשפחה בחברות הממשלתיות, ומהנתונים עולה כי שיעורם ירד – אך עדיין גבוה יחסית. בנמל אשדוד 36% הם קרובי משפחה, ברפאל 26% ובנמל חיפה 25%. סך הכל, עמד שיעור קרובי המשפחה בחברות הממשלתיות על 13.5% - ירידה קלה לעומת 16.2% ב-2014.

את המשכורת הגבוהה ביותר בחברה ממשלתית הרוויחו נתבים בנמל אשדוד, המרוויחים – בדומה לשנים שעברו – יותר מ-98 אלף שקלים בחודש בממוצע. אחריהם ניצבים מטיסי הפנים ומנהל מפעל ניסויי הטיסה של התעשייה האווירית, עם 94 אלף ו-81 אלף שקלים בחודש (בהתאמה).

נמל אשדוד
נמל אשדוד | צילום: חדשות 13

הפערים המגדריים נשמרים, ואף מעמיקים, בתפקידים הבכירים. כל המנכ"לים, ממלאי מקומם, סגניהם והמהנדסים הראשיים הם גברים, ובקרב ראשי דירקטוריונים נשים מהוות רק 8%. מתוך כלל התפקידים הבכירים, פחות מרבע (24.2%) מאוישים על ידי נשים.

"אנחנו עדים לתוצאות מדיניות האיפוק של רשות החברות והממונה על השכר, במיתון עליית השכר הממוצע, בחברות הממשלתיות לעומת עליית השכר בממוצע במשק. היחס חזר לרמתו בשנת 2009. כן ניכרת ירידה משמעותית, בשיעור העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות הודות לאכיפה ופיקוח מוגברים", סיכם מנהל רשות החברות הממשלתיות, יעקב קוינט. "מגמת העלייה בשכר בתעשיות הביטחוניות ובחברות הכבישים והרכבות, נובעת בעיקר בשל התחרות על כח אדם איכותי בתחומי ההנדסה וההיי טק. הרשות מתכוונת להמשיך ולטייב את מענקי התמרוץ לבכירים בחברות הממשלתיות מתוך כוונה לרתום את העובדים לשיפור התוצאות העסקיות, היעילות והשלמת המשימות אשר הוטלו על ידי הממשלה על החברות".