בעלי הרשתות הגדולות מזהירים: "תהיה פה קריסה טוטאלית"

המעסיקים, שאחראים לפרנסתם של מאות אלפי עובדים, לא ישנים כבר לילות רבים - ומודאגים מההשלכות המתמשכות של המשבר, בהיעדר תוכנית כלכלית. "יקרה אסון שלא היה פה אף פעם"

זמן צפייה: 06:25

החנויות בקניונים סגורות כמו קפאו מלכת, הכול ריק ודומם, אבל השטח רחוק מלהיות שקט - והזעם כבר ממש לא כבוש. המעסיקים הגדולים שאחראים לפרנסת מאות אלפי ישראלים לא ישנים כבר לילות רבים, אבל הם עדיין בטוחים שאפשר לתקן ולהציל - צריך רק שמישהו יקבל החלטות אמיצות. "אני משתדל לא להיכנס לזה רגשית, כי זה קורע את הלב. המצב קטסטרופלי", הצהיר הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת "פוקס".

"הם לא רוצים לתת כלום", אמר ויזל. "הם רוצים למשוך זמן ואחרי זה שהמשק יחזור ואחרי זה לתת הלוואות ולהטביע את כולם". ויזל מחזיק ב-737 חנויות בישראל, 8,500 עובדים -כמעט כולם בחל"ת - ולא ברור לו היום לאן, מתי ואיך הם יחזרו לעבודה. "רוב העסקים בישראל לא יקומו מזה ואם נתניהו לא יקבל החלטה היום לשבת, לעשות תוכנית כלכלית אמיתית כדי להוציא פה את כל העסקים ממה שהוא קבר אותם - יהיה פה אסון שלא היה פה אף פעם", הצהיר.

קניון ביג באשדוד
קניון ביג באשדוד | צילום: חדשות 13

שחר תורג'מן עומד בראש קבוצת "בריל", שלה 224 חנויות ו-1,300 עובדים. "אם יש לנו ואקום חודש וחצי של היעדר פדיון, לא נוכל לשלם את החשבונות שאנחנו צריכים לשלם, ארנונה, חשמל, שכירות וכוח אדם", אמר תורג'מן. "מאיפה נשלם את זה? ספק אם אפשר יהיה להתניע את המכונה הזאת מחדש".

"כל בית קפה ממוצע, חודשיים, שלושה חודשים, כשאין לו תזרים, הוא מבחינתו חשוף מעל מיליון שקל בחוץ", סיפר רונן נמני, בעלי קבוצת "קפה קפה", על הפגיעה בענף המסעדנות. "זה מייאש ואנחנו לא יודעים גם מה הולך לקרות. ללקוחות יהיה מאוד קשה לבוא ולחזור לבתי קפה ולמסעדות".

"בכל מה שקשור לניהול המשבר הזה מהבחינה הכלכלית, מגיע לך ולממשלה שלך ציון נכשל", פנו בעלי העסקים לנתניהו. "אי אפשר לבוא למרוח את זה. אנחנו לא מחפשים כרגע להרוויח כסף. מחפשים לעבור את המשבר הזה. תהיה פה קריסה טוטאלית".