"ביזיון למדינה": האם החד הורית ל-5 שפוטרה - ולא מוצאת עבודה

#רוצים_לעבוד: משבר הקורונה הותיר את תמר ללא פרנסה, וללא ידיעה כיצד תאכיל את ילדיה. אסנת לא עובדת כבר שבועות ארוכים, ושוקעת לבור כלכלי ולייאוש: "מחכה שהילד ילך לישון - ובוכה"

זמן צפייה: 04:21

מגפת הקורונה שהתפשטה לקראת סוף חודש פברואר 2020, אילצה לסגור את המשק וגרמה למיליוני ישראלים להישאר ללא פרנסה. חלקם עדיין לא הוחזר לעבודתו ועדיין נמצא בחל"ת, אחרים פוטרו ורבים נותרו בלי אף הכנסה. כעת, הם דורשים מהמדינה פתרון למצבם הכלכלי הקשה.

אחת מהן היא אסנת בן הרוש שלא עובדת כבר שבועות ארוכים, ובכל יום שעובר היא שוקעת לבור כלכלי ולייאוש שכבר לא תמצא פרנסה. "לא מצאתי כלום. האמת, אני חושבת, שמחפשים יותר צעירים", סיפרה. אסנת היא אחת ממאות ישראלים שפנו רק במהלך סוף השבוע לאתר חדשות 13 במסגרת היוזמה שלנו "רוצים לעבוד".

אסנת, כמו רבים מהפונים, בסך הכול רוצים להתפרנס בכבוד. "בשבוע האחרון אני בדיכאון מאוד קשה", אמרה בן הרוש. "אני מחכה שהילד שלי ילך לישון ואני יושבת במיטה שלי ובוכה כמו ילדה קטנה. אני רוצה עבודה".

#רוצים_לעבוד: היכנסו לקישור, מלאו פרטים ותנו לנו לעזור לכם למצוא את העבודה הבאה שלכם >> לחצו כאן

אסנת, פוטרה בשל המשבר ולא מוצאת עבודה כבר שבועות
אסנת, פוטרה בשל המשבר ולא מוצאת עבודה כבר שבועות | צילום: חדשות 13

כמוה, גם תמר כהן, אם חד-הורית לחמישה ילדים. היא עבדה בתחום החינוך, לא רצתה להישאר עוד בחופשה ללא תשלום אלא לחזור לעבודה - ואז פוטרה. ניסיונותיה למצוא עבודה אחרת טרם צלחו. "אני יושבת באתרים, ישבתי בלשכת התעסוקה. מבחינתם אין להם כרגע משהו להציע".

גם היא, הדגישה, "לא מחפשת תרומות מאנשים ולא מחפשת שירחמו עלינו. אני רוצה עבודה מכבדת". ולא, ההודעה של ראש הממשלה ושר האוצר על הארכת דמי האבטלה עד אמצע אוגוסט לא מנחמת אותה. "גם ככה דמי האבטלה שלי היו עד אוגוסט. יש לי חמישה ילדים בבית שאני אמורה לפרנס אותם לבד. אם אני הגעתי למצב שאני מפחדת לישון בלילה, מה יהיה עם הילדים שלי - ביזיון למדינה שלנו".

תמר, אם חד הורית לחמישה שפוטרה בשל המשבר
תמר, אם חד הורית לחמישה שפוטרה בשל המשבר | צילום: חדשות 13

לצד מחפשי העבודה הרבים שפנו לחדשות 13 היו גם כמה מעסיקים. אחד מהם הוא אבי מזלתרים. מאז העביר את המספרה שלו אחרי 25 שנה ממרכז עפולה לחדר בבית הוא מחפש עובד או עובדת מיומנים שיצטרפו אליו. "בינתיים יש לי עובדת אחת שהיא במשרת אם. היא עובדת עד השעה ארבע, כך שאני צריך עוד עובד שיהיה לי גם גיבוי".

במציאות האבטלה חסרת התקדים, מעסיקים ודורשי עבודה זקוקים גם למדינה שתדע לספק הכשרות, הסבת מקצוע ולשדך בין שני הצדדים. בינתיים, יוזמות כאלה מגיעות בעיקר מהשטח. ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, הודיע כי בשבוע הבא יתקיים בהתאחדות התעשיינים כנס שבו יגייסו חברות תעשייה כ-300 משרות חדשות לאנשים ללא ניסיון מוקדם.

הם היו רגילים לקום בכל בוקר, לצאת לעבודה ולהתפרנס בכבוד. משבר הקורונה הרס את השגרה והם נותרו ללא פרנסה. כעת הם מבקשים: תנו לנו לעבוד. "לא מחפשים תרומות ולא מחפשים שירחמו עלינו"