עד כמה אחוז האבטלה הנמוך מעיד באמת על שוק העבודה הישראלי?

על אף הטלטלה המשפטית והפוליטית, שוק העבודה בישראל נמצא, לכאורה, במצב מצוין. עם זאת, אחוז בעלי העבודה הקבועה אינו כה גבוה, במיוחד במגזר החרדי והערבי

זמן צפייה: 01:22

על אף הטלטלה המשפטית והפוליטית, שוק העבודה בישראל נמצא, לכאורה, במצב מצוין. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם אחוז האבטלה בארץ ירד בחודש אוקטובר לשפל חדש של 3.4% - הנתון הנמוך ביותר זה 40 שנה.

המשמעות של נתון זה היא שאם אדם מסוים שמחפש עבודה - יש סיכוי מצוין למצוא אחת. עם זאת, כדאי לזכור קודם, מי באוכלוסייה לא נספר מראש כ"מובטל". אנשים בעלי עבודות מזדמנות שעבדו יום אחד בשבוע, כמו בייביסיטר או מוליך כלבים, לא נחשבו למובטלים. נוסף אליהם, יש את הזכאים לקצבה מלשכת התעסוקה שלא הגיעו לחתום ועובדים שפוטרו בגיל מתקדם ולא השתלבו אצל מעסיק אחר - גם הם לא יוגדרו כ"מובטלים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הפרקליטות: נערער על גזר הדין לסייען הפיגוע בהר הבית ב-2017

בעקבות ריבוי תלונות: צה"ל יסדיר ביקורי הורים בבסיסים בשבתות

"זמן לשלוף את החרבות": אחורי הקלעים של תקיפת איראן בסעודיה

אדם מחפש משרות פנויות בעיתון
אדם מחפש משרות פנויות בעיתון | צילום: Shutterstock

לכן, כשבודקים כמה ישראלים בגיל העבודה אכן עובדים, התשובה קצת פחות מרשימה: מתוך 73% בעלי העבודה הקבועה, רק %80 מתוכם מועסקים במשרה מלאה. בקרב הגברים החרדים, מועסקים רק 48%, ואצל נשים ערביות, השיעור יורד ל-40% בלבד. בהם צריך להשקיע עכשיו, כדי שלא נראה רק ירידה באבטלה, אלא התרחבות אמיתית של מעגל העבודה בישראל.

בתגובה לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אמר שר האוצר משה כחלון כי "אבטלה נמוכה מצביעה על כלכלה חזקה ולא פחות חשוב - על חברה חזקה. כל בן אדם רוצה לקום בבוקר, ללכת לעבודה ולפרנס את משפחתו בכבוד. אני מאוד שמח וגאה בנתון החשוב הזה, שיש בו גם אלמנט כלכלי וגם אלמנט חברתי".

ארנק ריק
ארנק ריק | צילום: Shutterstock