המתווה המתגבש באוצר: אלה מקומות העבודה שיחזרו קודם לפעילות

צוות פנימי במשרד האוצר גיבש את סדרי העדיפויות לאסטרטגיית היציאה: תעשיית ההייטק תחזור לעבודה בהקדם, ורק בשלב מאוחר יותר חנויות הבגדים והמסעדות

זמן צפייה: 01:53

צוות פנימי במשרד האוצר גיבש הימים האחרונים את סדרי העדיפויות של המשרד לאסטרטגיית היציאה ממהסגר. הצעדים יועלו מול המלצות משרד הבריאות בצוות הכללי של המטה לביטחון לאומי. לעמדת הגורמים הכלכליים יש להתחיל בשחרור מיד לאחר חג הפסח, על מנת למנוע קריסה כלכלית.

הצוות גיבש שלושה עקרונות לאסטרטגיית היציאה. הצעד הראשון: תעשיות חיוניות ומייצאות, כמו תעשיית ההיי טק, קודמות לענפי המסחר והשירותים, כמו חנויות בגדים, בתי קפה, מסעדות וכו'. הצעד השני: עובדים צעירים ישתלבו בעבודה לפני עובדים מבוגרים, בכל מקרה שבו מתאפשרת הבחנה כזו. הצעד השלישי: משרדים פחות צפופים שהסיכון להדבקה בהם נמוך והאפשרות לנקוט בצעדי סטריליזציה יעילה יותר, כמו פירמות עורכי דין, רואי חשבון ועבודות משרדיות אחרות, קודמות לחברות שמתקיימת בהן קבלת קהל, כגון בנקים.

מדד תרומה לתעסוקה - תרשים משרד האוצר | צילום: חדשות 13

מהמלצות הצוות עולה כי בשל הפגיעה הנרחבת במשק כתוצאה מהסגר, והסיכון להרחבה לא פרופורציונית שלה ככל שהסגר יתמשך, יש להתחיל בתהליך שחרור הדרגתי של מקומות העבודה בהקדם האפשרי. יש לייצר מתווה המאפשר חזרה משמעותית של מועסקים לעבודתם, תוך צמצום הפוטנציאל להתפשטות מחודשת של המגיפה. המתווה צריך להתבסס הן על יעד של שיעור התוצר שהוחזר והן על יעד של מספר המועסקים.

מהדיונים עולה כי בשלב הראשון יש להחזיר לעבודה את הענפים הבאים: היי טק, פיננסים, משרדים, יבוא ומסחר סיטונאי ותעשיה. יש לייצר הערכה מהו שחרור המגבלות המינימלי שיאפשר את החזרת הענפים האלו לתפוקה גבוהה. כך לדוגמה עולה כי בענף ההיי טק ניתן להתבסס חלקית על עבודה מהבית ועדיין להתקרב לתפוקה מלאה, אך הדבר כרוך בהנהגת הסדרים להשגחה על הילדים מחוץ לבית. יש לקחת בחשבון ששיעור ההשבתה בענפים אלה נמוך מלכתחילה ולכן תרומתם של צעדים לשחרור המגבלות שחלות עליהם תהיה מוגבלת. כמו כן, חשוב להדגיש שהיכולת של ענפים אלו לתרום לתוצר תלויה במידה רבה בפעילות של יתר הענפים במשק ובמערכת החינוך והתחבורה הציבורית.

מדד תרומה לתוצר - תרשים משרד האוצר | צילום: חדשות 13

לאחר מכן יש לבחון ענפים שיש בחזרתם תרומה רבה לצמצום היקף האבטלה במשק בשל מספר המועסקים הרב בהם, שבהם יש שיעור עובדים גבוה בשכר נמוך וקשיי נזילות חריפים. בקטגוריה זו שני הענפים שיניבו את התועלת הרבה ביותר למשק הם ענפי המסחר והקמעונאות בחנויות ובקניונים. על אף שצמצום הסיכון להדבקה בעת הפעילות בענפים אלה מורכב יותר, יש חשיבות כלכלית גדולה לחזרתם של ענפים אלו לשגרה – הם כוללים כ- 350 אלף מועסקים שתרומתם לסך התוצר ולפעילות בענפים אחרים רבה. כמו כן, לעסקים אלו יש חשיבות לגידול בצריכה המשקית שגם לה השפעה על הצמיחה.