משרד האוצר מתנגד לסגר מלא: "פגיעה אנושה למשק"

גורמים באוצר טוענים כי עלות סגר כולל תגיע ל-5-6 מיליארד שקל בשבוע, וכי עדיף לצמצם את פעילות המסחר מאשר לאסור עליו: "אין היגיון בסגירת בית קפה ביישוב ירוק - לא נדע להסביר זאת"

זמן צפייה: 01:13

במשרד האוצר הביעו היום (רביעי) התנגדות לסגר מלא, והציעו עקרונות לפיהם עדיף לצמצמם את פעילות המסחר מאשר לאסור עליה לחלוטין. באוצר התריעו כי סגר נוסף יוביל למספר שנע בין 400 ל-800 אלף מובטלים נוספים - בעיקר בענפים שניזוקו בצורה הקשה ביותר עד כה בשל המצב.

"מקומות העבודה צריכים להישאר פתוחים", טענו גורמים באוצר. "אנחנו לא רוצים לראות איסור פעילות אלא צמצום בכל הקשור במסחר. במקרה של איסור", הוסיפו, "נראה התפוררות של אמון הציבור. המשק עוד ילקק את הפצעים בשנים הקרובות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

העצמאים מאיימים לא לציית להגבלות; כ"ץ: "מתנגד לסגר כללי"

הפיגוע בראש העין: כתב אישום נגד תושב ג'נין בגין ניסיון רצח

"מלא תפקידך ואל תטיף מוסר": עימות בין ניסנקורן לח"כים בליכוד

מסעדה תל אביבית בשכונת פלורנטין
מסעדה תל אביבית בשכונת פלורנטין | צילום: Shutterstock

עלות סגר מלא הינו בין 5 ל-6 מיליארד שקלים בשבוע רגיל, ובין 3 ל-4 מיליארד שקלים בחגים. כמו כן, אובדן תוצר בחודש מלא רגיל נע על סכום שבין 20 ל-24 מיליארד שקלים. זו, הבהירו, פגיעה קשה ואנושה למשק. הגורמים הוסיפו כי "המשק מתאושש, אבל עסק יכול להיסגר ולהיפתח פעם אחת. אם בגל הראשון השתמשנו ב'שומנים' - עכשיו אנחנו ב'אנורקסיה'".

"לא יכול להיות שרק עכשיו אישרו את הרמזור, וכעת באים עם משהו יותר אגרסיבי - שגם הוא יהיה תוצר של משא ומתן פוליטי. אם יהיו הגבלות, אבל לצדן תהיה גם כלכלה - יש סיכוי שהציבור יציית. אין שום היגיון לסגור בית קפה ביישוב ירוק - לא נדע להסביר זאת", סיכמו.

בית קפה בירושלים
בית קפה בירושלים | צילום: Shutterstock

במכתב שפרסמו באוצר נטען כי באף מדינה בעולם לא סגרו את התנועה בכל המדינה במסגרת ההגבלות של הגל השני. "ממחקרים עולה כי לסגר בן פחות מ-15 יום יש השפעה מינימלית על התמותה והתפוסה בטיפול נמרץ. לכן, ניתן להסיק כי על מנת להפיק את מירב התועלת מצעד קיצוני זה, יידרש סגר ארוך של למעלה מחודש, אשר יביא לפגיעה אנושה במשק".