מענק זהה - בלי הבחנה: מה הבעיה עם תוכנית הסיוע הכלכלית?

כשני מיליארד שקלים שהושקעו בהטבה יגיעו למשפחות שמצבן הכלכלי טוב, מתוכן יותר מ-200 אלף משקי בית שנמצאים בעשירון העליון. בעזרת הכסף ניתן היה לפתור לחלוטין מצוקות של מגזרים אחרים

זמן צפייה: 03:45

בהחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לחלק לכל עם ישראל מזומן נעוצות כמה בעיות. הראשונה: כמעט שני מיליארד שקלים מתוך השישה שהושקעו בתוכנית ילכו למשפחות שמצבן הכספי לא רע בכלל - כאלה שההכנסות שלהן עמדו, לפני המשבר, לפחות על 22 אלף שקלים בחודש. האם הן צריכות את המענק במקום משפחות שבאמת זקוקות לו?

כמו כן, יותר מ-200 אלף משקי בית, שנמצאים בעשירון העליון ושהשתכרו יותר מ-40 אלף שקלים בחודש, צפויים לקבל בדיוק את אותו מענק שיקבלו גם בעשירון התחתון - משפחות שההכנסה שלהן היא פחות מ-5,000 שקלים ברוטו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חיות: "ההצעה לחקור ניגודי עניינים של שופטים – שפל המדרגה"

המשטרה מחפשת עוד קורבנות של החשוד בתקיפת בת ה-12 בכינרת

הערעור נדחה: ראאד סלאח ירצה שנתיים וארבעה חודשי מאסר

נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית
נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית | צילום: קובי גדעון / לע''מ

בין היתר, גם מיליונרים יקבלו את ההטבה מנתניהו - 16 אלף ישראלים שיש להם בין חמישה ל-50 מיליון דולרים בבנק, ועוד 114 אלף אזרחים שהונם מסתכם במעל מיליון דולרים. נוסף על כך, יש גם 50 בני מזל שהונם עומד יותר חצי מיליארד דולרים. המענק לא יעודד אותם להוציא כסף ולא יסייע להם להתמודד עם קשיים.

בעזרת שני מיליארד השקלים שהושקעו בפלח האוכלוסיה הזה, היה אפשר לפתור לחלוטין את מצוקת העובדים הסוציאליים והאחיות, בתוספות של תקנים ושכר למשך שלוש שנים, או לממן 100 מיטות אשפוז נוספות בבתי החולים, למשך חמש שנים, ואפילו לתת עוד סיבוב של מענק לעצמאים, או לממן לפחות שלושה שבועות של דמי אבטלה נוספים לשכירים שנותרו ללא עבודה.

במקום כל זה, הממשלה בוחרת לשלם מענקים אחידים - גם למי שבאמת זקוקים להם, גם למי שממש לא. זה אמנם יקצר בירוקרטיה, אבל בלי מבחני הכנסה שמהם נתניהו נמנע, קשה לוודא שהכסף יגיע לכיסים הנכונים. בעצם, די בטוח שלא.