המלחמה על תקציב המדינה: אלו המחלוקות שעומדות בפני אישורו

בדיונים שיימשכו לתוך הלילה צפויות התנגדויות של השר הורוביץ שדורש תוספת תקציב משמעותית למערכת הבריאות, וכן התנגדות של חלק מהמפלגות לרפורמה בענף החקלאות באמצעות פתיחת השוק לייבוא

זמן צפייה: 01:25

לראשונה מזה שלוש שנים, ממשלת ישראל דנה היום (ראשון) בתקציב המדינה. כרגע קיימות עדיין כמה מחלוקות עיקריות בתוך הממשלה לגבי פרטי התקציב. שר הבריאות ניצן הורוביץ דורש את הגדלת תקציב מערכת הבריאות והדגיש מוקדם יותר היום: "יש צורך בתקציב הזה בתוספת משמעותית או כמו שאנו אומרים בימים האלו, זריקת דחף, למערכת הבריאות". קיים פער בנושא זה של כמיליארד שקלים בין דרישותיו המינימליות של שר הבריאות, אשר דורש בין היתר תוספת תקציבית למערך בריאות הנפש, לבין הסכום שמוכן להקצות שר האוצר.

נושא נוסף שלא קיימת לגביו הסכמה בממשלה הוא הרפורמה שאמורה להגביר את התחרות בענף החקלאות, בעיקר באמצעות פתיחת שוק הפירות והירקות לייבוא. "אף אחד לא ירעב ללחם ולא יישאר ללא פנסיה או הכנסה אבל יצטרכו להיות תחרותיים", אמר היום שר החקלאות עודד פורר, והוסיף: "אם מפלגת העבודה או כחול לבן או מישהו אחר רוצה את טובת החקלאות הוא יתמוך ברפורמה". במפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ קיימת דרישה להוריד מסדר היום את הרפורמה הזו, שמעוררת את זעם החקלאים.

כמו כן, קיימת מחלוקת סביב היוזמה להטיל אגרת גודש על הכניסה ברכב פרטי לגוש דן בשעות השיא, כאשר שרת התחבורה מרב מיכאלי מתנגדת לצעד זה וטוענת כי התחבורה הציבורית לא מוכנה עדיין לספק אלטרנטיבה לכך. גם רפורמות נוספות הקשורות בתקציב המדינה עוררו מחלוקות וביניהן פתיחת שוק התמרוקים לתחרות לייבוא מקביל והעלאת המס על משקאות ממותקים לגביה אמר שר האוצר אביגדור ליברמן כי "אין כאן גזירות אלא ניסיון לשנות דפוסי התנהגות, במיוחד לגבי משקאות ממותקים. ישראלים צורכים הרבה סוכר". שרת הפנים איילת שקד הגיבה ותהתה "אבל למה על קולה זירו?".

ההערכות הן כי תקציב המדינה יאושר בממשלה במהלך הלילה, אך צפוי לעבור שינויים משמעותיים בוועדות הכנסת השונות עוד טרם ההצבעה על התקציב בכנסת.