בעקבות הכוונה לעצור את תוכנית תמ"א 38: סערה בענף הנדל"ן

לאחר הפרסום בחדשות 13 אודות ההחלטה לסיים את הפרויקט בתום התקופה הנוכחית - הקבלנים, היזמים והדיירים מנסים להבין מה צופן העתיד. "במקום להגביר את הוודאות - המדינה אומרת 'נכשלתי'"

זמן צפייה: 02:33

ואדים וחבריו לבניין בבת ים כבר החלו לראות את האור שבקצה המנהרה, וחיכו לוועדה האחרונה בעירייה לפני הרצת תוכנית תמ"א 38. אבל אמש, כששמעו על הכוונה לעצור את תוכנית התמ"א כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, חוסר הוודאות חזר. כעת, מנסים הדיירים - כמו גם הקבלנים, היזמים והשמאים - להבין איך ממשיכים מכאן.

"אנחנו מאוד חוששים כי הבניין במצב ירוד. לדיירים אין את הכוח הכלכלי לשפץ", סיפר ואדים. "במקום לגרום לכך שתהיה יותר ודאות ולהוציא יותר פרוייקטים אל הפועל, המדינה באה ואומרת 'נכשלתי, אני מפסיקה את הוראות התמ"א'", אמר עו"ד אברהם ללום, יו"ר פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מנהל התכנון: אין מקום להמשיך את תוכנית תמ"א 38

קבוצת מטיילים נתקעה בנחל עמוד – כוחות חילוץ במקום

"הפרש הגיע אליי במהירות – ופגע בי": בתוך הפגנות החרדים

מדרגות מפוררות בבניין בבית ים שמיועד להריסה
מדרגות מפוררות בבניין בבית ים שמיועד להריסה | צילום: חדשות 13

"מנהל התכנון אמור לבנות, לא לעצור את התכנון", אמר משה ריקובר, ממייסדי הארגון הארצי להתחדשות עירונית. בחודשים הקרובים תתקבל ההחלטה הסופית, והיא תכריע אם בתום 15 שנים יגיע סופה של התמ"א.

פועל בניין
פועל בניין | צילום: חדשות 13

כאמור, אתמול פורסם בחדשות 13 כי מנהל התכנון שיגר מכתב ללשכת עורכי הדין בישראל ובו ציין כי עמדתו היא שלא להאריך את תוקף תוכנית תמ"א 38 בתקופה נוספת לאחר סיום הנוכחית - שעתידה להסתיים במאי 2020.

במכתב, שאליו כותב גם שר האוצר משה כחלון, צוין כי "לאחר בחינת הנושא לאחרונה, העמדה המקצועית של מינהל ותכנון היא כי אין הצדקה להאריך בתקופה נוספת את תוקפה של התמ"א במתכונתה הנוכחית, ויש להעדיף תכנון מיטבי יותר באמצעות תכניות מפורטות להתחדשות עירונית ולפינוי ובינוי".

נדלן
נדלן | צילום: יחצ

עמדת המנהל היא אחת העמדות המשמעותית ביותר בנושא זה, מעצם היותו גוף התכנון הראשי בישראל. עמדתו עלולה לגרום לטלטלה בשוק, כאשר קבלנים עלולים להפסיק לקחת פרויקטים של תמ"א 38. המועצה הארצית, שתצטרך לקבל את ההחלטה בנושא, היא גוף שיש בו נציגים מגופים אחרים. אולם, המלצת המנהל היא משמעותית ביותר.

פרויקט התמ"א שאושר בשנת 2005 אושר לחמש שנים בלבד תוך אפשרות למתן הארכות של חמש שנים בכל פעם, על מנת לבחון מעת לעת את היתרונות והחסרונות הכרוכים בה ואת ההצדקה להמשכה. ההארכה הנוכחית עתידה להסתיים במאי 2020, אלא אם יקבע דיון במועצה ארצית בה יוחלט להאריך שוב את תוקפה של התמ"א.

עו"ד אבי ללום, יו"ר פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין, אמר בתגובה להחלטה כי "מדובר בצעד דרמטי בכל הקשור לתחום ההתחדשות העירונית במדינת ישראל. מדובר על נושא שחייב לעלות על סדר היום הציבורי במערכת הבחירות הקרובה. התוצאה של ההחלטה היא שבניינים שלא ייכנסו עכשיו לתהליך, לא יצליחו לבצע תמ"א 38 שלא במסגרת פינוי-בינוי. מקווה שממשלת ישראל תתערב והמועצה הארצית תחליט אחרת. כרגע נראה שהמועצה הארצית תיישר קו עם עמדת מינהל התכנון וזו בשורה קשה מאוד לבעלי דירות במסגרת תמ"א 38 וכן לעוסקים בתחום"

ממינהל התכנון נמסר: ,תמ"א 38 צפויה להסתיים, עפ"י הוראות התמ"א עצמה במאי 2020. מינהל התכנון נערך בימים אלה ובוחן אפשרויות שונות בעניין זה. עמדת מינהל התכנון הינה כי קיימת עדיפות לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית, באופן מתחמי, תוך מתן מענה לצורכי ציבור והיבטים תכנוניים נוספים, אשר יתרום לשיפור רווחת התושבים. זאת, על פני מתן היתר נקודתי במגרש או לבניין בודד. כמו כן, מינהל התכנון בוחן הוראות מעבר והוראות נוספות, בנוגע לבקשות להיתרים מכוח התמ"א המצויות בהליכים מתקדמים בוועדות המקומיות, תכניות שנערכו לפי סעיף 23 לתמ"א ועוד. בנוסף, בוחן מינהל התכנון את האפשרות לקידום תיקון חקיקה בעניין, שיעסוק, בין השאר, בהרחבת סמכותן של הועדות המקומיות להסדיר נושאים אלה במסגרת תכנית בסמכותן".