החקירה נגד רשתות המזון: חשד כי תיאמו מחירים ופגעו בצרכנים

חקירתם של בכירי ענף המזון צפויה להימשך גם בימים הקרובים, כשבמקביל יועציהם ודובריהם הגיעו לחקירה. אם יקבע כי הרשתות תיאמו מחירים: צפוי גל של תביעות ענק ייצוגיות ודרישה לפיצויים

זמן צפייה: 07:14

כזכור, מוקדם יותר היום בכירים ברשת שופרסל ושטראוס, ביניהם מנכ"לים, נלקחו לחקירה ברשות התחרות וההגבלים העסקיים, כאשר החשד המרכזי העומד נגדם הוא תיאום מחירים שעשוי לפגוע בכיסם של הצרכנים - פעולה שנחשבת כפלילית ואסורה בישראל.

החקירה של הרשות נגד הרשתות שופרסל, חברת שטראוס וגורמים נוספים בענף המזון החלה כסמויה והתנהלה במשך כמה חודשים טרם פורסמה לציבור. במסגרת חקירת הרשות נבדק האם העלאת המחירים ברשתות השיווק נעשה באמצעות העברת מסרים ישירים ועקיפים על ידי גורמים בענף המזון. כמו כן, המסרים מרשתות שיווק המזון שודרו באמצעות כלי התקשרות והיו אמורים לאותת לספקים וליצרנים כי ניתן להעלות מחירים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט לאחר תפיסת האמל"ח במגזר הערבי: "בנו כאן מצבור נשק מהגדולים במזרח התיכון"

המשטרה פתחה בבדיקת אירוע תקיפה של ח"כ עידית סילמן

נגע באיברו וניסה להניא אותו מלהתלונן: החשד נגד המורה מאשקלון

סניף של רשת המרכולים שופרסל שלי בת''א
סניף של רשת המרכולים שופרסל שלי בת''א | צילום: רוני שיצר

בד בבד, גם בשעה זו נמשכת חקירתם של בכירי רשתות ענף המזון ברשות לתחרות וההגבלים עסקיים, כאשר גם היועצים והדוברים של חברות המזון הגיעו למסור את גרסתם. בהמשך לכך, לחוקרי הרשות יש כיוון מאוד מסוים לגבי האופן שבו הועברו המסרים וכיצד התבצע לכאורה תיאום המחירים דרך התקשרות. מעבר לדו"חות הכספיים ויתר הפרטים שהוחרמו במסגרת הפשיטה, חקירתם של הבכירים צפויה להימשך גם בימים הקרובים.

משך תקופת המאסר בגין תיאום מחירים בישראל נע בין שלוש לחמש שנים - תלוי בנסיבות העבירה. לאחר סיום חקירתם של בכירי ענף המזון ושחרורם בתנאים מגבילים, רשות התחרות מחוייבת לפרסם את פרטי העבירות שבהם הם חשודים, ואז ניתן יהיה להעריך את רמת החומרה של מעשיהם לכאורה, בפועל.

בהמשך, יוכלו הצרכנים לתבוע את חברות המזון בבית המשפט בגין העוול האזרחי שנגרם להם, על כך שנידרשו לשלם מחירים גבוהים ולדרוש על כך פיצויים. אם אכן ייקבע כי חברות המזון בארץ תיאמו מחירים באופן אסור - צפוי גל של תביעות ייצוגיות של כל החברות שקשורות בפרשה.

צילום: חדשות 13

בתוך כך, בעקבות הפשיטה על רשתות המזון חלה ירידה משמעותית במניות של כל היצרניות והרשתות המעורבות בפרשה. כמו כן, ענף המזון ידע מגמה שלילית בבורסה בשעות שלפני סגירת השערים, כשבמקביל בשוק ההון ממתינים לתוצאות החקירה המסועפת של רשות ההגבלים.

ישנה הערכה כי בעקבות החקירה, תימנע העלאת המחירים שתוכננה במסגרת "גל ההתייקרויות", זאת כאשר יצרניות רבות במשק כבר ביקשו להעלות את המחירים על מוצריהם. כזכור, ענף המזון בישראל הוא ריכוזי (כלומר נתח גדול מהשוק נמצא בשליטתם של מספר קטן של קבוצות עסקיות) - דבר המשפיע לרעה על התחרותיות.