נתוני האוצר: גירעון חסר תקדים של 160 מיליארד שקלים ב-2020

המשרד דיווח כי הגירעון בשנה שחלפה גדול פי שלושה מזה ב-2019. עוד עולה כי רק 71% מהסיוע שהובטח לעסקים שולם בפועל. הממשלה הוציאה פחות ממחצית התקציב שהוקצה להאצת המשק • כל הנתונים

זמן צפייה: 02:07

מנתונים שהציג היום (שני) משרד האוצר עולה כי גירעון המדינה התרחב באופן חסר תקדים ועמד על 160 מיליארד שקלים בשנת 2020 - פי 3 מבשנה שעברה. יתרה מזאת, מתוך תוכניות הסיוע בהיקף של 137 מיליארד שקלים הממשלה הוציאה 80% בלבד, כ-110 מיליארד שקלים, מתוכם רק 71% מהסיוע שהובטח לעסקים שולם בפועל.

עוד עולה מהנתונים כי מתוך תקציבי הקורונה המתוכננים, הממשלה הוציאה 97% על מערכת הבריאות, 83% לביטחון סוציאלי, ורק 45% על התוכניות להאצת המשק. מעבר לכך, בין הגורמים להרחבת הגירעון נמצאים הצניחה בהכנסות מגביית מיסים, כאשר נגבו 6.5 מיליארד שקלים. נוסף על כך, ירידה בהכנסות מדמי הביטוח הלאומי - 22.9 מיליארד שקלים וזינוק בהוצאות הממשלה, שהוציאה 78.7 מיליארד שקלים.

קורונה במחנה יהודה בירושלים
קורונה במחנה יהודה בירושלים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקר שנערך בתחילת החודש ובחן את מצב העסקים והתעסוקה בעקבות משבר הקורונה. זאת, בהמשך לסקרים דומים שנערכו בשנה החולפת, ומספקים מידע על מצב התעסוקה, יכולתם של העסקים להמשיך ולפעול בתנאים הנוכחיים, מידת הפגיעה בפדיון, השקעות מתוכננות ועוד.

מהסקר עולה כי 46.4% מהעסקים שהוציאו עובדים לחופשה ללא תשלום, ציינו שאינם מחזירים אותן מכיוון ש"לחברה אין צורך בעובדים האלה כרגע". נראה שהכוונה היא שבתנאי הביקוש הנוכחיים, ובהינתן צעדי ההתייעלות שנעשו בתקופה האחרונה, אין צורך בעובדים אלו. סיבה נוספת שצוינה לכך היא שאין טעם להחזיר עובדים מחל"ת בגלל הסגר (39.3%), וכי העובדים אינם מעוניינים לחזור לעבודה (11.9%).

עוד עולה מהנתונים כי אחוז התעסוקה בענפים שנבדקו ירד בתחילת ינואר ל-75.4% - לעומת אמצע חודש אוקטובר, אז עמד על 78.8%. אחוז העובדים הנמצאים בחל"ת אומנם ירד מעט והגיע ל-13.3% (לעומת 14% באמצע אוקטובר), אך ניתן להסיק כי עיקר הירידה נובע ממעבר מחל"ת לפיטורים.

כ-80% מהעסקים בענפי ההיי טק והשירותים הפיננסיים אמרו כי בתום המשבר, יהיו מעוניינים להגדיל את האפשרות לעבוד מהבית במידה כלשהי. כך גם כ-70% מהשירותים המקצועיים והטכניים (שם נרשמה עלייה במידת הרצון בכך, לעומת חודש אפריל), ו-50% מענפי התעשייה.