הנתון הנמוך ביותר מתחילת 2017: האטה משמעותית בצמיחה במשק

ברבעון השני של 2019 גדל התוצר הלאומי בשיעור של 1% בלבד - לעומת 4.7% בשלושת החודשים הקודמים. הסיבות האפשריות למגמה: הקדמה בייבוא כלי רכב לרבעון הראשון, האטה בייצוא ושער הדולר הנמוך

זמן צפייה: 01:20

האטה משמעותית בצמיחה במשק: ברבעון השני של 2019, גדל התוצר הלאומי בשיעור של 1% בלבד - לעומת 4.7% בשלושת החודשים הקודמים - כך פורסם היום (ראשון) ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בנתון הצמיחה הנמוך ביותר שרשמה הכלכלה בישראל מתחילת 2017.

הנתונים הנמוכים מושפעים בין היתר מהקדמה בייבוא כלי רכב - מהרבעון השני לראשון - זאת בשל רפורמת מס שביצע משרד האוצר. סיבות אפשריות נוספות למהלך הן: ההאטה הקיימת בייצוא, שקשורה בין היתר לשער הדולר הנמוך בחודשים האחרונים.

למרות הירידה החדה בתל"ג, כשמביטים על נתוני המחצית הראשונה של 2019 כולה, התמונה מתאזנת במידת מה: קצב הצמיחה בששת החודשים האחרונים עומד על 3.6% - בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. לכן, עולה השאלה אם מדובר בהאטה חד פעמית או בתחילתה של מגמה שלילית במשק.

כתבות נוספות בחדשות 13:

מחירי הדירות ממשיכים לעלות – מחירי הפירות והירקות בצניחה

העימות בצמרת האוצר: יושב הסכסוך בין המנכ"ל לראש אגף התקציבים

דרמה בבנק לאומי: המנכ"לית רקפת רוסק עמינח פורשת מתפקידה

בשבוע שעבר פורסם מדד המחירים לצרכן שממנו עלה כי מחירי הדירות עלו בחודשים מאי ויוני בחצי אחוז, והשלימו עלייה של 1.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, מדד המחירים לצרכן עלה מתחילת השנה ב-0.6%, ובשנים עשר החודשים האחרונים ב-0.5%.

בתל אביב נרשמה עלייה של 1.8%, בירושלים ירידה של 0.7%, ומחוז הצפון נותר ללא שינוי מאז מארס ואפריל, בהם הייתה עלייה משמעותית של כמעט שלושה אחוזים. במחוז דרום חלה עלייה של 0.3%, ובמחוז מרכז עלייה של 0.1% בלבד. בחיפה נרשמה עלייה של 0.4%.

בניין דירות (ארכיון)
בניין דירות (ארכיון) | צילום: חדשות 13

במדד מחירי הדירות החדשות, נמצא כי מחיריהם עלו בחודשים מאי ויוני ב-0.8% לעומת אפריל ומאי. ברבעון השני של שנת 2019, מחירה הממוצע של עסקה לרכישת דירה (חדשה ויד שנייה) עמד על 1,563 שקלים, בעוד שברבעון הראשון המחיר הממוצע עמד על 1,529.9 שקלים.

מחירי הירקות והפירות הטריים צנחו ב-4.9%, ובמחירי ההלבשה וההנעלה חלו ירידות משמעותיות של 6.4%. ירידה קלה של 0.7% חלה בתחום הריהוט והציוד לבית, ובתחבורה נרשמה ירידה של 0.4%.