"נשארנו לבד במאבק": המסעדות שלא שרדו בקורונה - והחליטו לסגור

בעוד 3 ימים המסעדות ובתי הקפה ברחבי הארץ יפתחו את שעריהם אחרי חודשים ללא עבודה. אך בעבור חלקם התקופה הזו היוותה מכה קשה מדי - והם לא מצליחים להתאושש. "אי אפשר להתקיים ככה"

זמן צפייה: 03:12

בעוד שלושה ימים המסעדות ובתי הקפה ייפתחו מחדש, אבל יש לא מעט מקומות שבשבילם המכה הכלכלית הייתה קשה מדי והם לא הצליחו לשרוד את הקורונה. בפאתי הסמטה הקטנה שליד רחוב לוינסקי בתל אביב מרגישים את הסוף. הארגזים כבר מוכנים, המטבח לקראת פירוק, אבל יותם וסלי, שותף ב"חומוס מבסוטה", מנצל את הימים האחרונים לפני שיסגור את הדלתות לתמיד. אחרי שלוש שנים שבהן הצליחו להפוך את המקום למוסד, משבר הקורונה היה מהלומה קשה במיוחד.

"אני שומע את השיח ברחוב מאנשים, אני שומע חברים שלי שיש להם מסעדות, אני יודע מה מצבם", סיפר וסלי. "אי אפשר להתקיים ככה, אז אני חושב שהרבה מקומות ייסגרו". ענר בן רפאל, הבעלים של "איגרא רמא", המסעדה התל אביבית שפתח לפני כמעט שנתיים, החליט גם הוא בלב כבד לסגור. "הקורונה הכתיבה לנו מציאות חדשה", הוא מסביר.

מסעדה תל אביבית בשכונת פלורנטין
מסעדה תל אביבית בשכונת פלורנטין | צילום: Shutterstock

"הבנה עמוקה שאם נפתח את 'איגרא רמא' ונילחם עליה יום אחרי הקורונה, כנראה שאנחנו נכניס את עצמנו לבורות מאוד-מאוד עמוקים שלא נוכל לצאת. בואו נעצור פה, נגיד תודה עם הרבה כאב", הוא מציין. ההפסד הכלכלי והקושי להיפרד מעשרות עובדי המסעדה לא מרפה, אבל דווקא עכשיו, לקראת יום רביעי, היום שבו אמורות להיפתח המסעדות שכן שרדו במשבר, ענר נערך לפתיחה המחודשת של המסעדה הנוספת שבבעלותו, מחוץ לעיר הגדולה, מסעדת "איגרא במשק", בכפר הנגיד.

"אם יש משהו שהמשבר הביא, בטח לעולם המסעדנות, זה קצת צניעות. תכניס לאט-לאט את כוח האדם מחדש, ואם יעבוד ויהיה מדהים, אז תוסיף עוד כיסא ועוד שולחן". בישראל נסגרות בכל שנה אבל להערכת איגוד המסעדנים, עד סוף שנת 2020 ייסגרו 4,500 מסעדות מתוך כ-14,000 מסעדות שפועלות כאן. "בסוף המסעדנים נשארו לבד במאבק הזה", ציין בן רפאל. "אי אפשר לבנות עתיד ככה", וסלי. בעוד שלושה ימים בתי הקפה, המסעדות והברים שהצליחו לשרוד בהסגר ישובו לפעול, גם אם במתכונת שונה ויהיו גם כאלה שיצטרכו למצוא לעצמם מטבח חדש כדי להגשים את החלום. "אנחנו יוצאים מפה בגדול בתחושה של הצלחה".