יבוא מקביל ורגולציה אירופית: המהפכה של האוצר להוזלת עלויות

על מנת להאיץ תהליכים בייבוא סחורה מחו"ל - מה שיוריד את המחירים בשוק, בכוונת האוצר לבצע כמה שינויים מהנוהל הנהוג כיום. בקרוב, יבוטל הצורך הבדיקה מוקדמת במכון התקנים למוצרים מיובאים

 מכולות בנמל
מכולות בנמל | צילום: חדשות 13

משרד האוצר הציג היום (חמישי) את הרפורמה בתחום הייבוא לישראל, שמטרתה "להאיץ תהליכים ולהוזיל עלויות", לשון ההודעה. הרפורמה תכלל במסגרת התקציב לשנת 2022, והיישום שלה אמור להתחיל ביוני שנה הבאה.

לפי הרפורמה שהוצגה, בכוונת משרד האוצר לבטל את הצורך בבדיקות מקדימות של מוצרים במכון התקנים הישראלי, כאשר הסחורה תיכנס על בסיס הצהרת היבואן כי המוצר עומד בתקן. הבדיקות המדגמיות לאיתור חריגות במוצר יבוצעו כאשר הוא כבר יימכר בשוק לצרכנים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

דרמה במליאה: חוק הדיינים נפל בעקבות טעות בהצבעה של מיקי לוי

10 ערבים מלוד יואשמו בהשלכת בקת"בים: "ניסו לחדש את המהומות"

משה חוגג ביטל את המשחק נגד ברצלונה: "דרשו שלא יתקיים בי-ם"

מיזם חדש מבסס את סין במרכז אסיה
צילום: fotolia

כמו כן, מוצרים שעומדים ברגולציה האירופית ומשווקים בפועל באיחוד האירופי, יוכלו להיכנס לארץ ללא כל בדיקות נוספות. בנוסף, יבואנים מקבילים המתחרים ביבואן הבלעדי, יוכלו להכניס מוצר לשוק שכבר נמכר בארץ, על בסיס הצהרה שהוא "זהה" לדגם שמשווק כעת בישראל. נוסף על כך, על בעל העסק לצרף למוצר מסמך יצרן או אישור מעבדה.

לפי התוכנית, החל מיוני הבא משרד האוצר יוכל לקבוע דרישות ספציפיות לייבוא מוצרים רגישים, אך במקום הצורך באישורו מוקדם של המוצר - הרגולטור יצטרך לעצור ביוזמתו מוצרים שבהם הוא רואה סכנה לציבור.

אניית משא
אניית משא | צילום: getty images

ממצגת שהכין "מכון טאוב לחקר המדיניות הציבורית" עולה כי ישראל מתאפיינת בפיריון נמוך בענפים שאינם חשופים ליבוא, וכי מחירי מוצרי הצריכה שענפים אלו מייצרים גבוהים ביחס למדד המחירים של ה-OECD. בנוסף, יוקר מחיה בישראל גבוה בהשוואה למדינות החברות בארגון הבין-לאומי לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי.

בין היתר, ענף הייבוא סובל מרגולציה, כאשר ישנה אי התאמה לתהליכי הרגולציה הנהוגים כיום במדינות מפותחות. בנוסף, בישראל מבוצעת אכיפה טרם הכניסה לשוק, זאת במקום הצהרה בכניסה ואכיפה בשווקים. כמו כן, מתבצעת חסימה של יבוא מקביל על ידי דרישות מסמכים מהיצרן, ואין תמריץ לרגולטור לעדכן את הרגולציה.