לראשונה זה כ-40 שנה: בנק ישראל אישר הקמה של בנק חדש

הנגיד אמיר ירון והמפקחת על הבנקים הסכימו להעניק ליזמים, מריוס נכט ופרופסור אמנון שעשוע, רישיון הפעלה של בנק דיגיטלי ללא סניפים: "צעד שיגביר את התחרות בבנקאות"

זמן צפייה: 00:28

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והמפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הודיעו בימים האחרונים ליזמים מריוס נכט ופרופ' אמנון שעשוע, כי אושרה הקמתו של הבנק הדיגיטלי שבכוונתם להפעיל. ההחלטה התקבלה לאחר תהליך מקיף שביצע צוות הפיקוח על הבנקים בשנה האחרונה שנועד להבטיח את יציבותו של הבנק העתידי.

על פי התוכנית העסקית שאותה הציגו היזמים לפיקוח על הבנקים, בכוונתם להקים בנק דיגיטלי, ללא סניפים, ולהתמקד במתן שירותי בנקאות למשקי בית, שיכלול גם שירותי אשראי, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עו"ש, ומתן שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך.

בנק ישראל
בנק ישראל | צילום: משרד האוצר

הקמת בנק חדש מתאפשרת על רקע מהלך רחב של הסרת חסמים על ידי הפיקוח על הבנקים לצד יוזמות משותפות שהובילו בנק ישראל ומשרד האוצר. ההקלות על הקמת בנק חדש כוללות, בין היתר, הורדת ההון ההתחלתי הנדרש לכך מ-400 מיליון שקלים ל-50 מיליון, ליווי צמוד והכוונה של היזמים בהליכים הנדרשים והקלה ברגולציה. אלו נעשו בהתאם להמלצות הוועדה המשותפת שהוקמה לצורך הגברת התחרות בשירותים הבנקאיים והפיננסיים.

במקביל, קידמו בנק ישראל ומשרד האוצר צעדים להגברת התחרות בבנקאות שכללו הקמת מערכת נתוני אשראי, הפרדת חברות האשראי לאומי קארד (MAX) וישראכרט והקלות על מעבר מבנק לבנק.

"הטכנולוגיה המשתנה מאפשרת הקמה של בנקים במודלים חדשים", אמר נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון. "המודל של בנקים דיגיטליים החל לפעול בשנים האחרונות במדינות שונות, וכעת ייושם גם בישראל. אני מייחס חשיבות רבה לכך שייכנסו בנקים חדשים למערכת, דבר שמתאפשר הודות לצעדים המשמעותיים להסרת חסמי כניסה שביצעו בנק ישראל ומשרד האוצר. הבנקים חשובים לכלכלת ישראל ובהתאם לזאת בנק ישראל ימשיך לתמוך ביציבות המערכת הבנקאית. אני מאחל ליזמים הצלחה בהקמת הבנק החדש, שאני מקווה שיוביל להגברת התחרות וקידום החדשנות בבנקאות בישראל".

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר בירכה על כניסת בנק חדש לשוק: "בנק חדש יוצא לדרך, לאחר שבמשך כ-40 שנים לא הוקם בנק בישראל. העובדה ששני יזמים מובילים, מר מריוס נכט ממייסדי צ'ק פוינט, ופרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאי, שהובילו חדשנות ופרצו דרך בתעשיות גדולות, בחרו להשקיע מהונם ומרצם להקים בנק חדש היא בשורה שמסמלת שינוי. הפיקוח על הבנקים ליווה באופן צמוד את היזמים וצוות הקמת הבנק בשנה האחרונה וימשיך ללוות אותם. כל זאת לצד ליווי יזמים נוספים שמעוניינים להקים בנק".

קבוצת נכט-שעשוע בבעלותם של היזמים הודיעה לאחר האישור: "אנו גאים להיות הקבוצה הראשונה מזה כ-40 שנה שמקבלת מהמדינה רישיון להקמת בנק חדש בישראל- וכמובן מברכים את בנק ישראל ומשרד האוצר על החזון והאומץ להוביל מהלך לעידוד החדשנות והתחרות בתחום הבנקאות. ראוי לציין שאנו נמצאים בשלבי הקמה ראשונים ולפנינו עוד דרך ארוכה".