למרות הניסיונות לקרר את שוק הנדל"ן: שיא בהיקף המשכנתאות בארץ

מתחילת 2019, הסתכמו ההלוואות לדיור בלמעלה מ-60 מיליארד שקלים – יותר מכל אחת מהשנים שלפניה. אחת הסיבות העיקריות לעלייה היא הצניחה בריביות הבנקים, שמעודדת לווים לשפר את תנאי המשכנתא

זמן צפייה: 01:22

היקף המשכנתאות שלקחו אזרחי ישראל השנה היה הגדול ביותר אי פעם. מתחילת שנת 2019, הסתכמו ההלוואות לדיור בלמעלה מ-60 מיליארד שקלים, לעומת 59.5 מיליארד בשנת שעברה, 53.3 מיליארד ב-2017 ו-58.8 ב-2016.

חלק גדול מהסכום הגיע ללקוחות שביקשו מימון של 60% לפחות מהנכס שהם קונים. הסיבות לעלייה בלקיחת המשכנתאות היא גם העלייה במחירים, ששר האוצר לא הצליח לבלום, אבל גם הצניחה בריביות הבנקים לשפל של שלוש שנים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ועדת האו"ם תחקור תלונת הפלסטינים על מדיניות אפרטהייד בשטחים

התאונה ליד נתב"ג: האוטובוס נמצא תקין בבדיקה – לפני כשבוע

עודה סולק מתהלוכת חג המולד בנצרת: "לא עושה כלום עבור הערבים"

משכנתא
משכנתא | צילום: פוטוליה

בגלל הריביות הנמוכות, אלפי ישראלים ממחזרים את המשכנתא שנטלו בעבר ומחליפים אותה בהלוואה זולה יותר. בחודש שעבר כ-1,700 משפחות פנו לסניף שממנו לוו במקור בבקשה לקבל את המשכנתא בתנאים טובים יותר, 450 משפחות נוספות פנו לבנק אחר; בסך הכול מוחזרו כמיליארד וחצי שקלים בנובמבר בלבד - שיא משנת 2015.

כדי לנסות להשיג משכנתא ממוחזרת יש לגשת לפקידי הבנק, לבד או בעזרת יועצי משכנתאות, ולברר מה יהיה גובה החיסכון במחזור הלוואה והאם יש על הפעולה קנס או עמלה. בחלק גדול מהמקרים, מתברר ששווה למחזר וכך לצמצם לא מעט מנזקי המשכנתא, גם אחרי רכישת הדירה.

לפני שבועיים פרסם בנק ישראל כי נמצאו פערים מובהקים בין ריבית המשכנתא שמשלמים לקוחות במרכז הארץ בבואם לרכוש דירה, לבין זו שמשלמים הלקוחות בפריפריה. הניתוח הצביע על כך שבעוד שהריבית שרוכשי דירות בשכונות מבוססות כלכלית במרכז הארץ משלמים היא בממוצע הנמוכה ביותר, הריבית שרוכשי דירות בשכונות מוחלשות כלכלית באזורי פריפריה משלמים היא בממוצע הגבוהה ביותר.

הפערים באים לידי ביטוי בריחוק הגיאוגרפי ממרכז הארץ, קרי מרכז תל אביב. מהנתונים שפרסם הבנק עולה כי ריבית המשכנתא לרכישת נכסים במרחק של עד 40 ק"מ ממרכז ת"א נמוכה ב-0.054% בממוצע מהריבית שניתנה במרחק של 80-40 ק"מ מהמרכז. כמו כן, עלה כי הפער בין טווח הביניים (80-40 ק"מ) ליישובים שמרוחקים מעל 80 ק"מ ממרכז תל אביב עומד על 0.248%.