לאחר המחאה הפוליטית: מפעל הפיס יפסיק לממן את פרס "דוקאביב"

הדירקטוריון הודיע כי יפסיק לתמוך בפסטיבל הסרטים, וכן ישקול לבטל את המימון שהוענק השנה ליוצרי הסרט אודות הפרקליטה המייצגת אסירים ביטחוניים. זאת, ברקע מחאת ארגוני ימין ומשפחות שכולות

זמן צפייה: 01:46

דירקטוריון מפעל הפיס הודיע היום (חמישי) כי יפסיק לממן את הפרס הזוכה בפסטיבל "דוקאביב", וכן יבחן היתכנות משפטית לביטול מימון הזכייה הנוכחית של הסרט "לאה צמל, עורכת דין". זאת, לאחר מחאה שהביעו ארגוני ימין ומשפחות שכולות על מימון הסרט, העוסק בפרקליטה המייצגת אסירים ביטחוניים.

מ"דוקאביב" נמסר בתגובה: "מתוך הערכה והכרה בחשיבות הרבה שיש למפעל הפיס בתמיכה ביוצרים ובתרבות הישראלית, אנו מבקשים מדירקטוריון מפעל הפיס לחזור בו מהחלטתו. ביטול מתן הפרס פירושו פגיעה ישירה ביוצרים ופגיעה ישירה בחופש הביטוי".

מרינת קליין, מנכ"לית ערוץ 8HOT, נמסר בתגובה: "אנחנו עומדים מאחורי הסרט ויוצריו והוא ישודר כמתוכנן בערוץ 8HOT ביום ראשון הקרוב".

לוגו מפעל הפיס
לוגו מפעל הפיס | צילום: חדשות 13

פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות התייחס להחלטת מפעל הפיס: "חבל שהנהלת הארגון לא השכילה למנוע מלכתחילה את הענקת הפרס ליוצרים שמציגים את דמותה של מי אשר מגנה יום יום ושעה ושעה על הרעים שבאויבי ישראל. ביטול של אלפי מינויי פיס הוביל ככל הנראה להחלטה. זהו ניצחון השפיות וניצחון ההגיון הבריא".

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפעל הפיס בעקבות ההחלטה, וכתבה: "מפעל הפיס הוא גוף בעל תפקיד ציבורי ואחריות ציבורית. אף הוא מחויב להגן על הזכות החוקתית לחופש הביטוי האמנותי ולא לקבל החלטות שפוגעות בו. לא ברור איך חברי מועצת הפיס לתרבות ולאמנות – בהם אמנים, יוצרות, אקדמאיות ואנשי תרבות – יוכלו להמשיך לכהן במועצה לאור ההחלטה הפסולה שהתקבלה".

מפעל הפיס הוא אחד המממנים הגדולים בישראל של הפקות תרבות ואמנות, המחלק את התקציבים על פי תבחינים כלכליים וחברתיים. בעבר דרש משרד האוצר לקבל לידיו את  ה"קופה הקטנה" של מפעל הפיס כדי לחלקה בעצמו, על פי החלטות הממשלה, אך בפיס התנגדו והמשיכו לשמור על אוטונומיה בהקצאת הכסף. באופן זה נוצר מצב שבו הפיס לא רק מנהל את ההימורים, אלא מחליט גם לאילו מטרות ציבוריות ראוי להפנות לפחות חלק מההכנסות שמתקבלות, וכך נוצר הפתח שמאפשר את השיקולים הפוליטיים.

המועצה לתרבות ואמנות, שמורכבת מאנשי תרבות ופועלת בתוך מפעל הפיס, היא שהקצתה את המימון לפרס המקורי. נקבע שהפיס יעניק את הפרס הכספי על פי החלטת חבר השופטים של הפסטיבל, ללא תלות בשאלה מי הסרט שיזכה בו. ההחלטה לבטל את המימון נעשתה בדיעבד, לאחר שהתברר מהו הסרט הזוכה, על ידי דירקטוריון מפעל הפיס - שאינו גוף מקצועי אלא פוליטי, ומורכב מראשי רשויות מקומיות.