דרמה בצמרת משרד האוצר: הממונה על התקציבים שאול מרידור התפטר

מרידור הודיע לשר האוצר על סיום תפקידו, ותקף: "תהליכי קבלת ההחלטות מושפעים מאינטרסים לא ענייניים והשתקת הדרג המקצועי". כ"ץ בתגובה: "מהלך מתבקש - פעל באופן בוטה נגד מדיניות הממשלה"

זמן צפייה: 06:40

ראש אגף התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור הודיע הערב (ראשון) על התפטרותו. במכתב חריף שכתב לשר האוצר ישראל כ"ץ, מתח מרידור ביקורת על התנהלות המשרד והצהיר: "תהליכי קבלת ההחלטות מושפעים מאינטרסים צרים, לא ענייניים, קצרי טווח, לצד השתקת הדרג המקצועי, זלזול בוטה בעבודת מטה, שליפות מהמותן, רמיסת הכללים שהיו נר לרגלינו".

מרידור תקף את כ"ץ: "אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים לעשות את מה שאנחנו יודעים - לגבש, להציע, לנתח ולבקר צעדי מדיניות. המסר לאזרחי המדינה ולעולם הוא של פריצת כל העקרונות, המסגרות והגבולות וכן רמיסת ערכים ועקרונות של שירות ציבורי".

המכתב המלא

ל

Untitled_20200831_004112.pdf by news10

"עמדתי איתן למרות שלא זכיתי לגיבוי ממך", המשיך "בימים האחרונים, לאחר שנחצו עוד ועוד קווים אדומים ורוסקו כללים אלמנטריים, החלטתי שאיני יכול עוד לתת לגיטימציה ולתת יד להתנהלות הקלוקלת - שכלל אזרחי ישראל ישלמו עליה מחיר כבד בשנים הבאות. תפקידך כשר אוצר הוא להוביל מדיניות, אך אינך יכול לעשות זאת תוך התעלמות מעבודת מטה, נתוני מאקרו, שינוי אומדנים על מנת לייצר מקורות פיקטיביים לצורך חלוקת תקציבים נוספים".

כ״ץ התייחס להתפטרותו של מרידור - ותקף חזרה: "מאז כניסתי לתפקיד הענקתי גיבוי רחב לצוות המקצועי באוצר ובכללו לשאול מרידור. לצערי לאחרונה מתוך שיקולים פוליטיים צרים החל מרידור לפעול באופן בוטה וגם פומבי נגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות שהובלתי במשרד האוצר, ולכן פרישתו מתפקיד ראש אגף התקציבים היא מהלך נכון ומתבקש. בכוונתי להביא בהקדם מחליף ראוי ומקצועי לתפקיד שיסייע לי ולממשלה בקידום המדיניות הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".

עוד בחדשות 13:

קבינט הקורונה מתכנס: דן במודל הרמזור ובעלייה בתחלואה

גנץ לקושנר: אפעל עם ארה"ב לשמירת העליונות הביטחונית של ישראל

"היכו באכזריות ללא סיבה": 6 חשודים בתקיפת 3 נערים בגן יבנה

ישראל כ''ץ, שאול מרידור
ישראל כ''ץ, שאול מרידור | צילום: רויטרס, משרד האוצר

בעקבות הודעת ההתפטרות, ההערכה במשרד האוצר היא שמנכ"לית המשרד קרן טרנר אייל צפויה להתפטר גם היא. היא גיבתה את מרידור בשבועות האחרונים, על אף שהיא מינוי של השר כ"ץ. החשב הכללי רוני חזקיהו גם הוא בדרך החוצה, לאחר שהודיע על פרישה כמחאה על אי העברת תקציב המדינה. גורמים במשרד האוצר מסרו כי מרידור התלבט היום עד הרגע האחרון.

נשיא המדינה הגיב להתפטרותו של ראש אגף התקציבים: "הצעד הקשה בו נקט, והמשמעויות הנובעות ממנו, מדאיגים אותי מאוד. שאול הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה, ואחד ממשרתי הציבור המסורים מולם זכיתי לעבוד בשנים האחרונות. בכל סוגיה שהבאתי לפתחו, ידע שאול לפעול למען יצירת פתרון מקצועי ואחראי, ומתוך תפיסה שקולה ועניינית. בימים אלה יותר מתמיד, דרושה לישראל פקידות ציבורית מקצועית וחזקה, שעובדת יחד עם הדרג הנבחר למען חילוץ העם והמדינה מהמשבר הקשה שפוקד את העולם כולו".

נתניהו, שאול מרידור, ראש אגף התקציבים באוצר
נתניהו, שאול מרידור, ראש אגף התקציבים באוצר | צילום: רויטרס, משרד האוצר

לפני כחודש וחצי פורסם בחדשות 13 כי מרידור נקלע לסכסוך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת לאחר תקופה שבה ראש הממשלה ביקש לפטר את מרידור, אולם שר האוצר כ"ץ התנגד משום שלתחושתו, זו חדירה לענייני המשרד שלו. בין השניים היו ויכוחים וחילופי האשמות בעניין המשבר הכלכלי, כך שלעיתים מרידור כלל לא הוזמן לישיבות שהתקיימו בנושא, ומנגד - מרידור הפציר בנתניהו להצביע על המקור התקציבי ממנו הוא מתכוון לממן את תוכניות הסיוע.

ימים אחדים לאחר פרסום דבר המחלוקת בין השניים, תקף נתניהו את מרידור, על ידי שיתוף בפייסבוק של פוסט שכתב ח"כ קרעי מהליכוד נגד מרידור. נתניהו כתב: "בלתי נתפס שפקידים מתדרכים נגד החלטות שהתקבלו בממשלה ופועלים לסכל אותן - לא נקבל זאת".

שר האוצר ישראל כ"ץ הגיב לדברים וכתב: "עובדי המדינה נדרשים למלא אחר החלטות הדרג המדיני. אם יוצגו בפניי הוכחות למעשים מסוג זה, הדברים יטופלו במסגרת המשמעתית של שירות המדינה".