לאחר הפרסום בחדשות 13: פניות נגד מחיקת החוב של מפעלי ים המלח

אחרי שפורסם שמשרד המשפטים ימחק את חוב דמי המים מהמפעלים, פנו לשר, ליועמ"ש ולרשות המים ח"כית ממרצ וארגון "אדם טבע ודין" בדרישה לשנות את ההחלטה. "קיצוץ ש-99% מהישראלים לא יקבלו"

ארכיון: מפעלי ים המלח
ארכיון: מפעלי ים המלח | צילום: רויטרס

בעקבות הדיווח אמש (ראשון) בחדשות 13 על החלטת משרד המשפטים שלא לגבות דמי מים ממפעלי ים המלח, פנו היום, ארגון אדם טבע ודין וח"כ ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ), לשר המשפטים, ליועץ המשפטי לממשלה ולרשות המים בדרישה לפרסום מיידי של חוות הדעת שהובילה להחלטה.

בפנייה מתוארת השתלשלות העניינים מאז פנה ארגון אדם טבע ודין עם חוות דעת על הצורך בגבייה של דמי מים גם ממפעלי ים המלח כמו כל מפיק מים אחר. בארגון ציינו כי "בפסק הדין של בית הדין למים משנת 2019 נקבע כי חוק המים חל על ים המלח וכי הפעילות של המפעלים נחשבת כהפקת מים".

במכתבה, ציינה חברת הכנסת רינאוי זועבי כי "אזרחי ישראל כולם ראויים להיות שווים בפני החוק ועל הממשלה לנהוג בצדק על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במשרד המשפטים. על רקע הביקורת הציבורית כלפי התספורות השונות שערכו ממשלות ישראל לאורך השנים נשאלת השאלה, האם גם כאן היה צורך באותו קיצוץ חוב? קיצוץ בגובה ש-99% מהאזרחים במדינה לעולם לא יקבלו?".

כזכור, אמש פורסם בחדשות 13 כי במשרד המשפטים הוחלט למחוק חוב חריג של 65 מיליון שקלים למפעלי ים המלח, חברה שנמצאת בשליטתו של איש העסקים עידן עופר. במקור, הסכום נדרש על ידי רשות המים בעבור קידוחים שביצעה החברה בשטחה הים המלח.

הרקע לאירוע החל בשנת 2017, אז עבר חוק אשר מסמיך את המדינה באופן מפורש לגבות תשלום על מים מלוחים מהמשתמשים בהם, אך חברת כיל, שהיא בעלת מפעלי ים המלח, טענה כי היא לא צריכה לשלם דבר מעבר למה שנכתב בשטר הזיכיון ההיסטורי שלה מתחילת שנות ה-60. כלומר, החברה טענה למעשה כי התמלוגים אותם היא משלמת למדינה ממילא כוללים את התשלום עבור המים בהם היא משתמשת.

לאחר זמן רב של התכתבויות בין הגורמים הרלוונטיים, במשרד המשפטים השתכנעו והחליטו לוותר - ייתכן שכדי להימנע מהפסד אפשרי בבית המשפט, וביטלו רטרואקטיבית את החוב משנת 2017. כמו כן, הוחלט כי משרד המשפטים לא יגבה את הסכום גם בעתיד.