כץ: אם היינו על סף איבוד שליטה היינו מקבלים החלטות משמעותיות

שר האוצר דחה את הטענות לפיהן ישראל נמצאת רגע לפני התפרצות שלא ניתן יהיה לשלוט עליה, וטען: "בדיונים לא נאמרו כאלה דברים"; מנכ"ל משרד הבריאות: "צריכים להבין - נמשיך לחיות עם הקורונה"

זמן צפייה: 09:37

מגפת הקורונה: שר האוצר ישראל כ"ץ התראיין הערב (שני) לחדשות 13 והסביר מדוע קבינט הקורונה לא קיבל את כל דרישות אנשי משרד הבריאות, טען כי תוכנית הסיוע החדשה דווקא כן תעזור לרוב העצמאים, וגילה כי הוא "מקבל באהבה" את ההפגנות שמתקיימות אל מחוץ לביתו מדי לילה. בהמשך, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, התראיין גם כן ונימק על הצורך לחיות לצד המגפה, על המפגשים המותרים עם הסבים והסבתות, ופירט מהי ההמלצה שלו לזוגות שמתכננים להינשא.

תחילה, התייחס כ"ץ להחלטה של קבינט הקורונה שהתקבלה מוקדם יותר היום, לפיה יש להגביל התקהלויות והתכנסויות חברתיות. ההחלטה הזו, כאמור, היא רק חלק קטן ממה שדרשו להגביל במשרד הבריאות נוכח העלייה במניין הנדבקים.

"אני חושב שהדיונים בקבינט הקורונה הם שקולים ומאוזנים", אמר כ"ץ. "בסופו של דבר מתקבלת החלטה כוללת. היו כאן צעדים שהם בגדר 'הליכה אחורה'. יחד עם זאת למדנו את הלקחים, ואני אעשה כל שביכולתי להימנע מסגירת המשק. לא ניתן לכלכלה ללכת אחורה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ: מה שלא קשור לנגיף יחכה; רה"מ: הסיפוח לא תלוי בכחול לבן

גנץ הבהיר לצוות האמריקני: "1 ביולי – לא תאריך קדוש לסיפוח"

מות האישה ההרה: נתיחת הגופה העלתה ספקות – הבעל שוחרר ממעצר

שר האוצר ישראל כ"ץ
שר האוצר ישראל כ"ץ | צילום: חדשות 13

ולמרות שמומחים טוענים כי ישראל נמצאת על סף איבוד שליטה על המגפה, ושנדרשים צעדים משמעותיים על מנת לנסות למגר אותה, כ"ץ סבור כי ההחלטות שהתקבלו לאחרונה הן די מספקות. "בדיונים לא נאמרו דברים כאלה", טען, "זה נאמר בתקשורת ככותרת".

"אם הקבינט היה מגיע למסקנה שאנחנו על סף אובדן שליטה, היינו מקבלים החלטות משמעותיות בלי שום ספק". השר הסביר כי למרות שמניין הנדבקים עולה בכל יום - מספר המונשמים והחולים שבמצב קשה נשאר עדיין נמוך, יחסית. "אם מספר המונשמים היה תואם את מניין הנדבקים - ההחלטות היו שונות לגמרי".

אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב
אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב | צילום: רויטרס

היום הכריז כ"ץ, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, על תוכנית פיצויים חדשה, אשר תנסה לסייע לעצמאים ולעסקים ותצא לפועל כבר בימים הקרובים. אולם הפעם, הקריטריונים מחמירים יותר כך שסביר להניח כי רוב העסקים הקטנים והעצמאים לא יקבלו את המענק.

"כולם יקבלו את הסיוע", הרגיע השר, "זו תוכנית שבאה לסייע. אלה שמפגינים נגדי באמצע הלילה - ואני מקבל את זה באהבה ודי מסמפט אותם, עכשיו הם שמו את השיר 'תודה' ברמקולים ורקדו מרוב שמחה".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2906202055' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם מנכ"ל משרד הבריאות' kid='1_k4r1kz2h' duration='353'']

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, ביקש להוריד גם כן את מפלס הלחץ, ואמר כי למרות שקבינט הקורונה לא קיבל את כל ההמלצות של המשרד באשר להגבלות - אנחנו לא באיבוד שליטה. "ממשלת ישראל ומשרד הבריאות עושים כל יכולתם לשמור על בריאות הציבור ולמנוע תחלואה חדשה, ומצד שני לאשר חיים בשגרת קורונה".

"צריכים להבין שאנחנו נמצאים עם הנגיף, עם המחלה - ונמשיך לחיות עם הקורונה. השאלה היא כיצד ניתן לנהל שגרת חיים שתוכל לתת לאזרחים את האפשרות לחיות, ותוכל לתת למדינה את היכולת לנהל את הכלכלה".

קורונה בירושלים
קורונה בירושלים | צילום: רויטרס

לוי הדגיש את חשיבות עטיית המסכה ושמירת המרחק. "לצערי, הנושא הזה לא נשמר כאן. יש התקהלויות רבות מעל המותר ללא שמירת מרחק וללא מסכה - והדבר הזה מגביר את מצב ההידבקות". עם זאת, הוסיף, "לא אסרנו בינתיים את הביקור של הנכדים אצל הסבים והסבתות".

לבסוף, התייחס לעניין החתונות, ואמר: "בכל האמת, אנחנו רגישים לאירוע הנהדר שנקרא 'חתונה' ולרצון לחגוג אותו - אבל תראו מה קורה היום בחתונות. יש הרבה יותר מעל 250 מוזמנים. אנשים יושבים ללא מסכות, אנשים רוקדים ומתחככים וזה מעורר הדבקה. אז בואו נציית להוראות".

מנכ''ל משרד הבריאות חזי לוי
מנכ''ל משרד הבריאות חזי לוי | צילום: חדשות 13