מחשש להפסד בביהמ"ש: חוב של 65 מיליון ש"ח נמחק למפעלי ים המלח

משרד המשפטים מחק את החוב החריג של החברה בשליטת עידן עופר, שטענה כי שטר זיכיון משנות ה-60 פוטר אותה מתשלום עבור חריגות כלשהן. בכיר במשק המים הזהיר: "הציבור הישראלי ישלם את החובות"

זמן צפייה: 01:24

במשרד המשפטים הוחלט למחוק חוב חריג של 65 מיליון שקלים למפעלי ים המלח, חברה שנמצאת בשליטתו של המיליארדר עידן עופר - כך פורסם לראשונה הערב (ראשון) בחדשות 13. במקור, הסכום נדרש על ידי רשות המים בעבור קידוחים שביצעה החברה בשטחה הים המלח.

הרקע לאירוע החל בשנת 2017, אז עבר חוק אשר מסמיך את במדינה באופן מפורש לגבות תשלום על מים מלוחים מהמשתמשים בהם, אך חברת כיל, שהיא בעלת מפעלי ים המלח, טענה כי היא לא צריכה לשלם דבר מעבר למה שנכתב בשטר הזיכיון ההיסטורי שלה מתחילת שנות ה-60. כלומר, החברה טענה למעשה כי התמלוגים אותם היא משלמת למדינה ממילא כוללים את התשלום עבור המים בהם היא משתמשת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מסתמן: מתווה "הכיתה הירוקה" לא יורחב לכל בתי הספר בארץ

זיהוי מדויק וירי צלפים: כך התבצע חיסול מדחת סאלח בסוריה

הפרויקטור אחרי דברי בנט: "כשיצאנו מהגל ה-3 הופתענו מה-4"

לאחר זמן רב של התכתבויות בין הגורמים הרלוונטיים, במשרד המשפטים השתכנעו והחליטו לוותר - ייתכן שכדי להימנע מהפסד אפשרי בבית המשפט וביטלו רטרואקטיבית את החוב משנת 2017. כמו כן, משרד המשפטים לא יגבה את הסכום גם בעתיד. בתוך כך, בכיר במשק המים הזהיר שהמשמעות הישירה מכך היא ש"הציבור הישראלי ישלם את חובות מפעלי ים המלח - דרך הצרכנים הביתיים, החלקאים ומפעלי התעשייה".

מרשות המים נמסר בתגובה: "להחלטת משרד המשפטים לא תהיה שום השפעה על תעריף המים. בדיוק מסיבה זו המליצה רשות המים לחברת מקורות להמתין עם תהליך הגבייה של ההפקה בשטח הזיכיון מאחר שהנושא נמצא בבירור במשרד המשפטים. נציין כי בעבור הפקת המים שאינה בשטח הזיכיון חברת מקורות גבתה את תשלום של עשרות מיליוני ש״ח באופן מלא".