כמה יקבל הציבור מעסקת ייצוא הגז מישראל למצרים?

בשלב זה, המדינה לא עומדת בלוח הזמנים שהציבה - כאשר המס על רווחי המאגרים עומד על כ-450 מיליון שקלים במקום הצפי ל-1.2 מיליארד. עם זאת, ב"דלק קידוחים" מבטיחים: הפרויקט ישלם המון מיסים

זמן צפייה: 02:27

שבוע לאחר תחילת פעילותו של מאגר "לווייתן", היום (רביעי) הכריזו על התחלת הזרמתו של גז טבעי מישראל למצרים. ב-15 שנים הקרובות, המאגר יספק לשכנתנו מדרום גז בנפח של 80 מיליארד מ"ק, משם חלקו יזרום לאירופה ואפילו למזרח אסיה.

אך כמה הציבור יקבל מעסקת הייצוא הגדולה? בכל מה שקשור להכנסות המדינה, לוח הזמנים לא עומד בתוכניות. לפי תחזית של משרד האוצר, המס על רווחי המאגרים אמור היה לחצות רף של 1.2 מיליארד שקלים בשנת 2018. אלא שבפועל, הסכום עמד על כ-450 מיליון שקלים בלבד.

אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור
אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור | צילום: חברת דלק

התוצאה היא ש"קרן העושר", הקרן לאזרחי ישראל שאמורה לנהל את הכסף, עדיין לא קמה בפועל, כשהזרמת הגז מלווייתן לחברת החשמל צפויה לדחות את גביית המס מתשובה ושותפיו. ח"כ אורית פרקש-הכהן, לשעבר יו"ר רשות החשמל, אמרה כי "הכסף של קרן הגז אמור לשרת את מדינת ישראל למטרות חברתיות ועידוד תעסוקה, למטרות של הנגב".

עם זאת, יוסי אבו, מנכ"ל "דלק קידוחים" – החברה שהמאגר בבעלותה, הבטיח כי "הפרויקטים הללו יפיקו למשך 40-30 שנה וישלמו המון מיסים למדינה".

אחד היתרונות החשובים מהעסקה, היא ההזדמנות לייצב את היחסים עם מצרים, בעיקר אחרי שבעבר הם עצרו ייצוא של גז לישראל כאשר "האחים המוסלמים" שלטו במדינה והקשרים הידרדרו. נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, כתב היום לעמיתו א-סיסי: "זרם הגז מעמיק את הקשר בין המדינות אחרי מעל ל-40 שנות שלום... והוא רק דוגמה לדרכים הרבות שבהן אנו יכולים לעבוד בצורה הדוקה יותר יחד".

יובל שטייניץ במהלך מסיבת העיתונאים לפרסום מסקנות ועדת ששינסקי
יובל שטייניץ במהלך מסיבת העיתונאים לפרסום מסקנות ועדת ששינסקי | צילום: נענע10

כאמור, מוקדם יותר היום הכריזו שרי האנרגיה של ישראל ומצרים על התחלת הזרמת הגז הטבעי למצרים במסגרת הסכם "דולפינוס" שנחתם בפברואר 2018. לטענת הצדדים, מהלך זה יאפשר לישראל גם לייצא חלק מהגז הטבעי שלה לאירופה באמצעות מתקני הנזלת הגז במצרים, ויקדם את מעמדה של מצרים כשוק גז אזורי.

שרי האנרגיה, טארק אל מולא ויובל שטייניץ, יציגו את ההתקדמות שהושגה במהלך כינוס של פורום הגז המזרח-תיכוני שיתקיים היום בקהיר. במהלך הכינוס צפויים שרי האנרגיה של ישראל, מצרים, איטליה, יוון, קפריסין, ירדן והרש"פ לאשר את הפיכתו של הפורום לארגון אזורי. יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, אמר כי "ביום היסטורי כזה, שמעמיק ומחזק את הקשר האסטרטגי בין ישראל למצרים, ראוי לברך שהחיינו וקיימנו. נמשיך להיות מחוייבים לפיתוח משק האנרגיה הישראלי בהתאם לעקרונות שנקבעו במתווה הגז".

הגז יוזרם למצרים ממאגרי "תמר" ו"לווייתן" וייועד בעיקר לשימוש במשק המקומי במצרים וכאמור גם לייצוא חלק מהגז לאירופה באמצעות מתקני ההנזלה. השר שטייניץ בירך ואמר כי "ישראל, לראשונה בתולדותיה, הופכת ליצואנית אנרגיה - זהו שיתוף-הפעולה הכלכלי המשמעותי ביותר מאז נחתם הסכם השלום בין המדינות".