אחרי שלושה שבועות: האם המדינה קיימה את ההבטחות לעסקים שקרסו?

בשיא משבר הקורונה פגשנו עצמאים שנקלעו למצוקה כלכלית קשה. הם נותרו אז בלי כלום - מלבד התחייבות לסיוע מהמדינה. כשאין יותר הסגר והממשלה הושבעה - חזרנו לבדוק מה נותר מההבטחות

זמן צפייה: 04:19

כחודש מאז היציאה מההסגר, כשעוד ועוד הגבלות מתבטלות ומקומות עבודה נפתחים מחדש, מתברר עד כמה עמוק המשבר הכלכלי בישראל שאחרי הקורונה. ישראל חוזרת לשגרה - אבל לא כולם מצליחים לחזור באמת.

לפני כשלושה שבועות פגשנו בעלי עסקים ועצמאים שנקלעו למצוקה בעקבות משבר הקורונה. הם נותרו אז בלי כלום - מלבד הבטחות לסיוע מהמדינה. כעת, כשאין יותר הסגר והממשלה הושבעה - חזרנו אליהם כדי לבדוק כמה מההבטות האלה קוימו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לפיד: "רה"מ מוביל למלחמת אחים, נאומו בביהמ"ש – ניסיון הפיכה"

התאבדות הלוחם: מח"ט ומג"ד ננזפו, רב סרן ממצ"ח הודח

המשק הישראלי התכווץ ב-7.1% – הירידה החדה ביותר זה 20 שנה

נורית אזוב, בעלת חנות כתיבה
נורית אזוב, בעלת חנות כתיבה | צילום: חדשות 13

פגשנו את נורית אזוב, בעלת חנות כלי הכתיבה "שיק שק" שבירושלים. מאז מחכים אלפי בעלי עסקים קטנים כמוה שנסגרו בפתאומיות במשך שבועות לסיוע מהמדינה, לפעימה שהובטחה, עד 6,000 שקלים. "התברר שמגיעים לי 790 שקלים על שלושת החודשים האחרונים", סיפרה נורית. לא זו בלבד, ביום חמישי האחרון היא נאלצה לשלם לביטוח הלאומי סכום של חודשיים - מבלי התראה מוקדמת.

כמוה, גם אפרים גפני החקלאי נקלע לקשיים ונאלץ אז לזרוק טונות של פרחים המיועדים לייצוא. שלושה שבועות עברו והמצב כמעט לא השתפר. אפרים הודה כי בנה על הפעימה השלישית ועל הלוואה בערבות בנקאית, אולם "מהבנק קיבלנו חצי. בפעימה השלישית קיבלנו כלום".

אפרים בתור חקלאי שייך ל"איחוד עוסקים". הכוונה שכל המושב מתחשבן עם רשויות המס כגוף אחד כדי להקל על כולם, אבל לא גילו להם שכך תתבטל הזכאות לפעימה השלישית. "פה בחרו להתייחס אלינו, אל כל המושב, כאל ישות אחת", הסביר. "מאחר שכל המושב עובר את ה-20 מיליון, אנחנו מחוץ לפעימה השלישית". הוא וחבריו החקלאים, הודה, "אובדי עצות, לא יודעים מה יהיה".

אפרים גפני, חקלאי
אפרים גפני, חקלאי | צילום: חדשות 13

כמעט חודש אחרי חזרנו גם אל גילי אורדיג' המפיקה -  שחברת ההפקות שלה עדיין לא חזרה לפעול ("דיבורים, דיבורים, ואין כל כך התקדמות"), וגם אל ערן וג'קי שמפיקים את כל פסטיבלי הרחוב המוכרים שעדיין ממשיכים להילחם ולא מאמינים למתווה שהציג שר התרבות ("התייחסו אך ורק לתיאטרונים ולגופים הממוסדים"), וכן אל מדריך הטיולים שוקי היידו שלפחות היום נשמע מעודד ("הצלחתי להשיג אבטלה - אני בר מזל").

שלושה שבועות חלפו, ההקלות נכנסו לתוקף, ממשלה חדשה הושבעה אבל הבירוקרטיה לא נגמרת. היום ראש הממשלה התייחס לכך בישיבת הסיעה, והבטיח "לא להשאיר נפגעים מאחור". אבל עד שזה יקרה, הימים חולפים וכולם בהמתנה. עד שתגיע העזרה לנפגעים בשטח - זה עלול להיות מאוחר מדי.