הקרב על תקציב המדינה: יאושר רק ל-2020 - או גם ל-2021?

ראש הממשלה הוציא הודעה לפיה גורמי המקצוע סבורים שיש להעביר תקציב בהקדם לשנה הנוכחית. אולם, מהלך כזה נוגד את ההסכם הקואליציוני - וגנץ חושש שהדבר עלול לסייע לנתניהו לפרק את הממשלה

זמן צפייה: 02:42

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא היום (חמישי) הודעה לפיה גירומי מקצוע טענו שצריך להעביר תקציב מהיר בספטמבר לשנת התקציב 2020: "יש צורך בתקציב מיידי כדי לענות על הדרישות המיידיות של המשק והשלכות הקורונה, ועם קבלת המידע על התנהגות הכלכלה והמגפה בחורף - להעביר תקציב שני".

בדיון השתתפו שר הביטחון ורה״מ החליפי, שר האוצר, שר הכלכלה, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מנכ״לית משרד האוצר, ראש אגף תקציבים, החשב הכללי וגורמים נוספים.

אולם, תקציב לשנת 2020 בלבד מנוגד להסכם הקואליציוני עם כחול לבן. גנץ חושש שבמקרה כזה נתניהו יפרק את הממשלה על אי העברת תקציב לשנת 2021, וזה אחד החריגים שבמסגרתם גנץ לא הופך באופן אוטומטי לרה"מ עד לבחירות. נתניהו למעשה רותם את הדרג המקצועי במשרד האוצר כדי להפעיל לחץ פוליטי על כחול-לבן שתקבל את עמדתו על התקציב החד שנתי.

לכתבות נוספות בנושא >>

נתניהו: "סיימנו עם פתיחת הכלכלה – צריך ליישר שוב את העקומה"

השר כץ: "הכלכלה במצב הקשה ביותר שהייתה; לא יהיה סגר נוסף"

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

מבחינה מקצועית הסוגייה גבולית: מצד אחד, התקציב לא יאושר לפני ספטמבר ועולה השאלה מה הטעם בתוכנית כלכלית לשלושה חודשים, שמיד לאחריה יצטרכו להכין את התקציב ל-2021. מצד שני, תקציב 2021 יצטרך לכלול גזירות משמעותיות כמו הטלת מיסים וקיצוצים במשרדים כדי לצמצם את הגירעון, ייתכן שלא נכון להציג אותם כבר כעת - כשהמשק מנסה להתאושש ממשבר הקורונה.

גורמי המקצוע שנכחו בישיבת התקציב העריכו כי לא ניתן להעביר את התקציב בלו"ז שנקבע בחוק, סוף אוגוסט, ולכן נדרש תיקון נוסף שיאריך את המועד האחרון עד סוף ספטמבר. המועד המאוחר לאישור התקציב רק מחדד את השאלה, לשם מה להפריד בין 2020 ל-2021? גורמי המקצוע בישיבה הסבירו שהנחות העבודה הרפואיות והכלכליות - למשל לגבי קצב הצמיחה ושיעור האבטלה - משתנות בתדירות שבועית, ולכן אין אפשרות לצפות מראש את האילוצים התקציביים ל-2021.

הנחת העבודה בדיון היא שהחיסון נגד קורונה לא רלוונטי לתחלואה בחורף הקרוב. ההערכות הן שמאות אלפי ישראלים יתלוננו בו זמנית על חום ושיעול, מבלי שניתן יהיה לברור מביניהם את חולי הקורונה לעומת חולי השפעת. לכן, יש חשש מתת-אבחנה שתוביל להתפרצות מחודשת במקומות העבודה באופן שישפיע משמעותית על הכלכלה.

התקציב לשנת 2020 לא יכלול העלאות מיסים או קיצוצים בתקציב, אלא להפך - המשך הרחבה פיסקלית על מנת לתמוך בהתאוששות המשק. הדבר מחזק את ההערכות שאם התקציבים יופרדו, ואם נתניהו ירצה בחירות בתחילת 2021, הוא יוכל להוביל אליהן מבלי שהעמיס על הציבור גזירות.