האוצר מציג: הרפורמות שאמורות להציל את המשק מהמשבר הכלכלי

רה"מ אישר תוכנית לעדכון חוק ההסדרים, הכוללת שורה של שינויים מבניים שמטרתם לקדם שוק תחרותי ופתוח, להסיר רגולציות ולהגדיל את כוח העבודה. המתווה יובא לאישור הממשלה והכנסת

זמן צפייה: 01:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר היום (חמישי) תוכנית להחלת רפורמות בחוק ההסדרים, במטרה להתמודד עם המשבר הכלכלי במשק בעקבות הקורונה. המתווה נועד לקדם שוק תחרותי ופתוח, להסיר חסמים ורגולוציה, להגדיל את כוח העבודה ולייעל את המערכת הציבורית. התוכנית תובא לאישור הממשלה והכנסת. "הדרך הנכונה להתמודד עם המשבר היא על ידי החזרת העובדים למשק, ביצוע רפורמות נרחבות שיביאו לתחרות ולצמיחה ולהחזרת המשק הישראלי לפעילות מלאה", הסביר שר האוצר ישראל כץ, שהציג בפני נתניהו את התוכנית.

במסגרת הרפורמות המוצעות, יופחתו חסמי הסחר בתחום המזון במטרה להגדיל את מגוון המוצרים שניתן לייבא. זאת, לצד קביעת מסלולי הקלות ליבואנים אמינים, על מנת להפחית את חסמי הכניסה לשווקים ולהגביר את התחרות, לצד הפחתת עלויות לעוסקים.

עוד מתוכנן אימוץ המודל הרגולטורי השוויצרי המבוסס על רגולציה עצמית של עוסקים, והסרת חסמים לייבוא מקביל והמותג הפרטי אשר מהווים מחוללי תחרות. בנוסף מתוכננת הסרת חסמים בייבוא של מוצרים החייבים בעמידה בתקן רשמי, על ידי העברת מרביתם ממשטר בדיקות מחמיר למודל של הצהרה, וזאת בהתאם לנהוג במדינות המפותחות.

עוד בחדשות 13:

מספר הנדבקים בקורונה ממשיך לזנק: 668 אובחנו ביממה האחרונה

רה"מ: נכריז על שיתוף פעולה עם איחוד האמירויות במאבק בקורונה

שליח ארה"ב יגיע לישראל לדון בסיפוח עם נתניהו, גנץ ואשכנזי

דיזגנוף סנטר
דיזנגוף סנטר | צילום: Shutterstock

סעיף נוסף בתוכנית נוגע למתן אישור ראשוני לקידום פרוייקט המטרו בעלות של 150 מיליארד שקלים - פרויקט שיאפשר את האצת הפיתוח הכלכלי והאורבני בגוש דן, באמצעות מתן מענה תחבורתי לצורכי תושבי האזור.

לפי התוכנית, אחד החסמים המשמעותיים להגברת התחרות במערכת הבנקאית הוא המונופול שבו מחזיקים הגופים הפיננסיים על המידע הפיננסי של לקוחותיהם. החוק החדש יחייב גופים פיננסיים שונים להעביר מידע של לקוחות לגופים טכנולוגיים חדשניים, בהסכמתם של הלקוחות. הגופים החדשניים יוכלו להציג ללקוחות את השירותים הפיננסיים שהם צורכים ואת המידע עליהן, ולמעשה להפוך ליועץ פיננסי אובייקטיבי ודיגיטלי.

כספומט
כספומט | צילום: חדשות 13

בנוסף, מוצעת רפורמה מקיפה ברישוי עסקים בישראל - הפחתה של מיליארד שקל בשנה בעלויות רגולציה, תחת פיקוח של ועדה בראשות משרד ראש הממשלה ובהשתתפות משרדים כלכליים ורגולטוריים. עוד מוצעות הקלות ברגולציה על שוק ההון.

לפי התכנון תגובש חבילת צעדים לקידום התחדשות עירונית, תשתיות לאומיות וההון האנושי המפתח אותן, פריסת סיבים אופטיים בכל הארץ לשם שיפור תשתיות התקשורת, תמיכה ישירה בחקלאות מקומית וקידום תיקוני חקיקה שיהיו מותאמים לעולם הדיגיטלי ולמהפכת המידע.