אלה שתי תכניות החירום הכלכליות שיובאו להכרעת נתניהו

בהמשך היום יכריע רה"מ בין תוכנית "רזה", לבין מתווה שגובש עם ניר ברקת הצפוי לעלות 40 מיליארד שקל על פני 5 חודשים, לפיו ישולמו לעסקים מענקים בשווי 3 מיליארד שקל בחודש • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:25

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להכריע היום (חמישי) בין שתי תכניות חירום חלופיות להצלת העסקים בישראל, על רקע משבר הקורונה.

עפ״י הגרסה ״הרזה״, שגיבש אגף התקציבים של האוצר, יועמדו לרשות העסקים והעצמאים הלוואות נוספות בערבות מדינה, בהיקף של מיליארדי שקלים, לפי המודל שהופעל במשבר הגדול ב-2008. בנוסף, מסכים האוצר לפטור מארנונה לכמה חודשים את העסקים שנסגרו בהוראת הממשלה - בהיקף של כ-1.5 מיליארד ש״ח. הרשויות המקומיות, שייפגעו מהמהלך, יקבלו פיצוי חלקי מהמדינה, שגובהו ישתנה לפי מצבן הכלכלי ערב המשבר. באוצר חוששים כי הרחבת התכנית מעבר לצעדים אלה, עלולה להעמיק את הגירעון הגדול בקופת המדינה ולהקשות על המשק לתפקד בתום משבר הקורונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, במסיבת עיתונאים משותפת
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, במסיבת עיתונאים משותפת | צילום: רויטרס

מנגד, גורמים מקצועיים במשרד רה״מ סבורים כי המתווה אינו נדיב מספיק ואינו מספק פתרון יסודי למגזר העסקי, המצוי בחלקו על סף קריסה. לכן הם מצדדים בתכנית מורחבת, שגיבשו בשבוע האחרון ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ׳ אבי שמחון וח״כ ניר ברקת מהליכוד, ולפיה ההלוואות יוחלפו במענקים של מיליארדי שקלים לעסקים בחודש. ככל הנראה גם נגיד בנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון, צפוי לתמוך בתכנית לאחר שלמד אתמול את פרטיה.

עפ״י המתווה המסתמן, המאמץ הממשלתי יופנה למניעת פשיטות רגל של עסקים: כל חברה שמחזור המכירות שלה צנח ביותר מ-50% לעומת החודש המקביל ב-2019 - כפי שדווח למע״מ - תזכה בפיצוי של 25%, מתוכם מחצית תשולם כמענק במזומן ומחצית כהלוואה ארוכת טווח בערבות המדינה. מחישובים שערכו שמחון וברקת, עולה כי המענקים במזומן יעלו למדינה כשלושה מיליארד שקלים בחודש; ההלוואות הנוספות לחברות יועמדו בהיקף של עוד 3 מיליארד שקלים; ואילו דמי האבטלה והחל״ת צפויים לעמוד מהחודש הבא על כ-5 מיליארד שקלים. בהערכה שהמשבר יימשך 5 חודשים, ההוצאה הישירה צפויה להסתכם ב-40 מיליארד שקלים לפחות. את המתווה, שבו תומכים גם ראשי המגזר העסקי, גיבש ברקת לאחר שקיים עמם סדרת פגישות בעקבות הביקורת החריפה שמתחו על טיפול הממשלה במשבר הכלכלי.

פרופ' אבי שמחון ראש המועצה הלאומית לכלכלה
פרופ' אבי שמחון ראש המועצה הלאומית לכלכלה | צילום: חדשות 13

בכל אחת מהגרסאות, התכנית צפויה לכלול גם התייחסות ל-135,000 המפוטרים מעל גיל 67 שאינם זכאים לדמי אבטלה לפי ההגדרות הקיימות, ולעשרות אלפי צעירים שלא עבדו ב-12 מתוך 18 החודשים האחרונים. אם הקריטריונים יורחבו לגביהם, זרם התביעות לקבלת דמי אבטלה צפוי להתגבר שוב בסוף השבוע.

כאמור, בהמשך היום צפויה להתקיים פגישה בהשתתפות רה״מ נתניהו, שר האוצר כחלון, הנגיד ירון ובכירים נוספים - שבה צפויה להתקבל ההכרעה בין שתי התכניות.