מענקים לאזרחים ולשבים לעבודה: התוכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ

רה"מ ושר האוצר הציגו 9 צעדים לסיוע לישראלים שנפגעו מהמשבר. "מענק לכל אזרח" יחולק עד העשירון ה-7, ועסקים שנפתחו אשתקד יקבלו 8,000 שקלים מענק. היועמ"ש צפוי לפסול חלק מהתוכנית

זמן צפייה: 05:34

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הציגו הערב (ראשון) תוכנית סיוע כלכלית, הכוללת תשעה צעדים שמטרתם לסייע לאזרחים ולעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. עם זאת, בחדשות 13 פורסם כי לאור עמדת גורמי המקצוע באוצר, המתנגדים לתוכנית, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי לבקש מהם לנמק את הצורך בתוכנית ובדחיפות, והוא צפוי לפסול חלקים ממנה.

על פי התוכנית, "מענק לכל אזרח" יוענק הפעם עד העשירון השביעי בלבד: 750 שקלים למבוגר, 500 שקלים לכל ילד עד הרביעי, ו-300 שקלים מהילד החמישי והלאה. עסקים שנפגעו ב-25% ומעלה יקבלו מענקים לפי היקף הפגיעה - כולל עסקים חדשים שנפתחו ב-2020, ויקבלו מענק בשווי 8,000 שקלים.

מובטלים שיחזרו לעבודה אחרי שקיבלו דמי אבטלה במשך 80 ימים מתחילת המשבר ועד סוף 2020 - יקבלו מענקים בנוסף לשכרם, כפי שפורסם בחדשות 13. מעסיק שיחזיר מובטל ותיק לעבודה יקבל מענק מיוחד. מענק מיוחד בשווי 500 מיליון שקלים יוענק לנכים.

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "נסגור את השמיים הרמטית ונשלים את מהלך העלאת הקנסות"

בזמן עימותים עם חרדים בבני ברק: שוטר ירה באוויר • תיעוד

חשד לחיסול ביפו: הרוג ופצוע קשה מירי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: רויטרס

תתאפשר פריסת מע"מ לשישה חודשים במטרה להקל על עסקים קטנים ובינוניים, וכן יחולו הקלות על תנאי ההלוואות לעסקים:  דחיית התשלום על הקרן בשנה נוספת, הארכת החזר ההלוואות מחמש לעשר שנים, הגדלת הלוואות לעסקים בסיכון גבוה, הלוואות ייעודיות להשקעה ולהרחבת פעילות עסקית.

דמי אבטלה יינתנו לכל עצמאי שירצה בכך, תופחת הרגולציה העסקית: הארכת פטור לרישוי עסקים חדשים לשנה, רישוי עסקים בהצהרה בלבד, הקפאת רגולציה חדשה לשנה. קרנות הפנסיה והביטחו יוכלו להשקיע עד 50 מילארד שקלים בהייטק, ועד מאה מיליארד שקלים בתשתיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בנצרת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בנצרת | צילום: חדשות 13

במהלך מסיבת העיתונאים שבה הוצגה התוכנית, הדגיש כ"ץ: "התייעצנו עם גורמי מקצוע ושמענו את הדברים, אבל מי שמקבלים את ההחלטות הם ראש הממשלה ושר האוצר - מי שישפוט את ההחלטות זה הציבור". נתניהו התייחס לאזהרת מנדלבליט בעניין ותקף: "יועצים ופקידים יגידו לנו איפה לתת כמה לתת? אני לא מכיר דמוקרטיה כזאת".

נתניהו המשיך ותקף: "בארצות הברית הביאו 180 מיליארד שקל - זו כלכלת בחירות? היועץ המשפטי של ארצות הברית אמר 'אתם לא יכולים להביא'? מישהו מעלה על דעתו דבר כזה? מי החליט שם למה זה כלכלת בחירות, כי זה עוזר לאזרחי ישראל? מה, הקורונה נעצרת? אולי היועץ המשפטי יגיד לי גם כמה חיסונים להביא".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

ההודעה על הצגת תוכנית זו עוררה ביקורת בקרב בכירים במשרד האוצר, שטענו כי הם לא מכירים את פרטי תוכנית, וכי עבודת המטה על התוכנית טרם הושלמה. גורם במשרד אף אמר: "מדובר בתוכנית פוליטית ולא בתוכנית כלכלית". עוד טוענים הבכירים באוצר כי לא הוזמנו למסיבת העיתונאים שבה תוצג התוכנית, וככל הנראה היא תתקיים ללא הדרג המקצועי במשרד.

מטעם משרד המשפטים נמסר: "פרטיה של תוכנית כלכלית כלשהי - ככל שישנה - לא הובאו בפני היועץ המשפטי לממשלה ולכן ממילא לא ניתן היה לתאם דבר. יובהר, כי גם בשבוע שעבר לא הוצגה בפני היועמ"ש תוכנית כלשהי והאמור במכתבו התבסס על מידע כללי וראשוני בלבד שהובא לידיעתו".