מי יגן על אלפי נשים בהיריון שפוטרו בזמן משבר הקורונה?

יותר מ-9,000 נשים יושבות היום בבית בציפייה להשתלב מחדש בשוק העבודה. על אף החוק שאוסר על פיטורי נשים בהיריון, לא מעט מעסיקים קפצו על "עגלת הקורונה" כדי להיפטר מההיריוניות • המפצח

זמן צפייה: 10:55

יותר מ-9,000 נשים בהיריון, שפוטרו או הוצאו לחל"ת במהלך משבר הקורונה, יושבות היום בבית בציפייה להשתלב מחדש בשוק העבודה. אלה שניטמן מגן יבנה לא תיארה לעצמה שזה יקרה דווקא ביום הכי מאושר בחיים שלה. "עדיין לא הספקתי אפילו להודיע שילדתי ואמרו לי, 'קיבלת זימון לשימוע לפני פיטורין'", סיפרה.

כבר לפני חודשיים, כשהייתה בחודש שביעי, ניצל המעסיק של אלה את תקנות החירום של מגפת הקורונה כדי להוציא אותה לחל"ת. לדבריה, פיטוריה לא נעשו בעקבות הפגיעה הכלכלית, משום שהביאו מישהי אחרת לתפקיד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות בעזה: מקרה מוות ראשון מקורונה ברצועה

הקטל בכבישים: רוכב אופנוע נהרג מפגיעת רכב בגליל

"הסמים דפקו לו את המוח": גילויים חדשים על רצח מאיה ווישניאק

אלה שניטמן
אלה שניטמן | צילום: חדשות 13

למרות שהחוק שאוסר לפטר נשים בהיריון הוא אחד החוקים הוותיקים שיש כאן, לא מעט מעסיקים קפצו על "עגלת הקורונה" כדי להיפטר מה"היריוניות" האלה שעוד שנייה היו בחופשת לידה. ישראל היא דווקא אחת המדינות המתקדמות בעולם בהגנה שמספק החוק לנשים מאז חוקק יגאל אלון ב-1954 את חוק עבודת נשים, אסור למעסיק לפטר או להוציא לחל"ת אישה רק מפני שהיא בהיריון, טיפולי פוריות או 60 יום לאחר תום חופשת הלידה.

לכאורה, דלתות בית המשפט פתוחות לרווחה לפני הנשים, אבל במציאות האמיתית של החיים הן סגורות על בריח. איזו אישה בסטטוס המשפחתי והתעסוקתי שלה תתרוצץ עכשיו בין דיונים, תילחם כדי שיחזירו אותה למקום שלא רוצה בה רק מפני שהיא אימא? לצד פערי השכר הגדולים גם בימי שגרה בין גברים לנשים, התווסף בקורונה הנתון שנשים הוצאו לחל"ת ב-28% יותר. מופלות לרעה, מוצאות לחל"ת או מפוטרות רק בגלל ההיריון, אלה בלי ספק ימים לא פשוטים להיות בהם אישה בשוק העבודה.