תוכנית הקיצוצים בסכנה? מפעל הפיס מסרב להעביר 150 מיליון שקל

יו"ר חברת ההימורים אביגדור יצחקי התייחס לתוכנית שאמורה לחסוך כשלושה מיליארד שקלים בשנה ואמר לחדשות 13: "מדובר בסכום מצוץ מהאצבע, הכסף אצלנו - ובלי חתימה הוא לא יעבור"

זמן צפייה: 01:34

בניסיון להתמודד עם הגירעון שנפער בקופת המדינה, הציג משרד האוצר תוכנית קיצוצים, שעל פי ההערכות אמורה לחסוך כשלושה מיליארד שקלים בשנה. עם זאת, אחד הגורמים שיושפעו מהתוכנית כבר הודיע על התנגדותו: יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, אמר הערב (ראשון) לחדשות 13 כי לא יעביר לאוצר 150 מיליון שקלים שנקבעו בתוכנית.

"מדובר בסכום מצוץ מהאצבע, האוצר ממציא עודפים שלא היו ולא נבראו. באגף התקציבים אפילו לא פנו לבדוק אם הסכומים קיימים בקופה", אמר יצחקי. "בכל מקרה הכסף אצלנו, ובלי החתימה שלנו הצ'ק לא יעבור".

ההערכה היא שצפוי להיפתח משא ומתן בין האוצר לבין מפעל הפיס. בהיעדר ממשלה מתפקדת או משרד אוצר שיכול להעביר תיקוני חקיקה בכנסת, צריך להיחתם בין שני הצדדים הסכם. בין השאר צפוי לדרוש מפעל הפיס הצבת מכונות למכירת כרטיסי הגרלה.

דוכן מפעל הפיס - אילוסטרציה
דוכן מפעל הפיס - אילוסטרציה | צילום: חדשות עשר

התנגדות מפעל הפיס אינה המכשול היחיד בדרך להעברת התוכנית: שני שרים כבר הודיעו הערב כי יצביעו מחר נגד התוכנית – מחשש לפגיעה קשה במשרדיהם. שר העבודה והרווחה, חיים כץ, התייחס לקיצוץ הצפוי בתקציב משרדו ואמר: "הקיצוץ במשרד הרווחה הוא בלי שום פרופורציה לכל משרד אחר, הם רוצים להחזיר את המשרד ארבע שנים אחורה. מקצצים לנו הרבה מעבר למה שעושים במשרדים אחרים".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הודיע אף הוא על התנגדות לתוכנית הקיצוצים, והדגיש "אם יאושר מחר הקיצוץ במתכונתו הנוכחית, תהיה לצערי, מחוסר ברירה הפסקה מיידית של התכנית לחיזוק האכיפה בחברה הערבית, עצירת הקמת תחנות משטרה ביישובים הערבים וכן הפסקת יישום התכנית לחיזוק בטחון ירושלים".

בשבוע שעבר אמרו בכירי משרד האוצר כי ישראל תנקוט מספר צעדים להפחתת הגירעון, שצפוי לרדת בעקבותיהם מ-4% ל-3.8% בשנים 2021-2020, בהיקף של 3.25 מיליארד שקלים. בין היתר, קיצוץ רוחבי של 1.15 מיליארד שקלים, העברת 1.1 מיליארד שקלים מחברות הביטוח, לביטוח הלאומי, מיסוי של מפעל הפיס, העלאת המס על רכבים היברידיים ועוד. "מדובר בפלסטר בלבד ולא בתכנית הסופית, שתגבש הממשלה הבאה", הודה מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. בתדרוך השתתפו באב"ד, הממונה על התקציבים שאול מרידור, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג, מנהל רשות המסים, ערן יעקב והיועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג.

השר גלעד ארדן
השר גלעד ארדן

"אנחנו נמצאים באירוע בעייתי, היינו אמורים לעשות תקציב שבו היינו אמורים להגיש לממשלה תקציב ביולי-אוגוסט ולאשר אותו עד נובמבר, במסגרת הזו היינו מכנסים את התקציב ליעדי הגירעון", הסביר באב"ד. "עקב תקופת המעבר שלפני הבחירות, היכולת שלנו לקצץ את התקציב ולחזור ליעדי הגירעון היא כמעט בלתי אפשרית".

"את רוב הצעדים לא ניתן לעשות בממשלת מעבר, ממשלה יוצאת לא יכולה לחשק את הממשלה הנכנסת לגבי צעדי ההתכנסות למסגרת התקציב", המשיך באב"ד. "לכן הסיטואציה היא כזו שמחייבת לצמצם את הפערים ככל שניתן. צעדים משמעותיים יותר יבואו במסגרת התקציב שאותו נגיש רק לאחר הבחירות, התהליך יסתיים רק באזור מרס 2020 בכנסת ובינואר 2020 בממשלה".

צעדי הממשלה

קיצוץ רוחבי של 1.15 מיליארד ש״ח בבסיס התקציב. הקיצוץ יבוצע בכל המשרדים באופן קבוע. 800 מיליון שקלים שייחסכו מהקיצוץ יועברו השנה למימון "בעיה ביטחונית" עליה לא ניתן להרחיב, ו-350 מיליון שקלים עבור סבסוד הצהרונים עד לסוף שנת 2020. אם הממשלה הבאה תרצה להמשיך את סבסוד הצהרונים גם ב-2021, תיאלץ הממשלה למצוא עבורו מקור תקציבי.

כמו כן, ביטוח לאומי יגבה מחברות הביטוח 1.1 מיליארד שקלים ב-2020 - כסף שמגיע לביטוח הלאומי מתביעות של מבוטחים, שהמדינה שילמה לחברות הביטוח. הצעד הזה כפוף לשימוע שייערך לחברות הביטוח, שעשויות לעכב אותו בדרכים משפטיות.

כאמור, 150 מיליון שקלים אמורים להילקח ממפעל הפיס ולעבור למשרד האוצר, ו-450 מיליון שקלים יתקבלו ממיסוי על חומר בעירה בשם ״ממס״. חומר הבעירה כיום הוא לא ממוסה בשונה מסולר ובנזין, ולכן התעשייה משתמשת בו כחומר בעירה. כעת יושת על החומר מס, למעט במפעלי תעשייה שיקבלו פטור.

550 מיליון שקל יועברו כתוצאה העלאת המיסים על כלי רכב היברידיים וחשמליים. ב-2020, כל ההטבות במס לכלי רכב היברידיים אמורות להתבטל והם ימוסו כמו כלי רכב רגילים. בסיס המס כיום הוא 30% לרכב היברידי ו-10% לרכב חשמלי. כעת קובעים מחדש את טבלת המיסים: רכב היברידי יעלה ל-45% ב-2020, 50% ב-2021 ו-83% החל מ-2022. משיעורים אלה יינתנו הנחות בהתאם לרפורמת המס הירוק.