הכלכלה חוזרת עשור לאחור: החובות של ישראל זינקו ל-73% מהתוצר

לפי אומדן החשב הכללי, יחס החוב-תוצר עלה ב-13% לעומת 2019, והגיע לרמה הכי גבוהה מ-2010. הוצאות המדינה גדלו ב-79 מיליארד שקל, ההכנסות קטנו ב-29 מיליארד. ומה המצב של ישראל ביחס לעולם?

שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים
שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים | צילום: רויטרס

החשב הכללי יהלי רוטנברג פרסם היום (חמישי) אומדן ראשון לשיעור החוב הציבורי והממשלתי מהתוצר לשנת 2020, ועדכן כי החובות של ישראל לשנה החולפת זינקו ל-73.1% מהתוצר, לעומת כ-60% שנרשמו בשנת 2019. במשרד האוצר טענו כי העלייה בחוב מתונה יחסית להערכות המוקדמות, אולם הבהירו כי לפי הציפיות - החוב ימשיך לעלות גם ב-2021.

השנה, בעקבות התפשטות מגפת הקורונה, הממשלה תמכה במובטלים רבים, וברקע ההוצאות הללו, בין היתר, חל גידול של 78.8 מיליארד שקלים בהוצאות הממשלה בהשוואה לשנה הקודמת, זאת לצד ירידה של 29.4 מיליארד שקלים בסך ההכנסות.

וכמו שהקורונה פגעה בכל העולם - כך גם שיעור החוב הציבורי מהתוצר נפגע השנה רבות במדינות שונות ברחבי העולם. במקום הראשון ניצבת יפן, שם החובות עומדים על 266% מהתוצר. הבאות בתור הן איטליה וארה"ב, עם 161.8% ו-131%, בהתאמה. יחס החוב-תוצר של ספרד, צרפת, בריטניה, גרמניה וקנדה, אך גבוה ביחס לצ'כיה, למשל, שבה יחס החוב-תוצר עומד על 32.8% בלבד ולדנמרק שם הוא עומד על 34.5%.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תוספת זמן וביטול נרמול הציונים: גלנט הודיע על הקלות בבגרויות

הצמידו מתקן מעקב לרכב, ארבו – וירו: פוענח הרצח המשולש בתל דן

מגמת ירידה בתחלואה: לראשונה זה חודשיים – מקדם ההדבקה ירד מ-1

מסעדה סגורה בשל ההגבלות על המסחר
מסעדה סגורה בשל ההגבלות על המסחר | צילום: רויטרס

"יחס החוב לתוצר עלה השנה בכ-13% כתוצאה מהגידול המשמעותי בפעילות הממשלה ובגירעון לצורך התמודדות עם משבר הקורונה", הסביר רוטנברג. "עלייה זו באה לאחר עשור בו ירד שיעור זה בצורה הדרגתית בכ-11% במצטבר והגיע בשנת 2019 לרמה של כ-60%".

לדבריו, "עלייה זו נמוכה מהצפי הן לאור עמידות המשק כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני התכווצות התוצר, והן כתוצאה מהשפעת גורמי שוק על נתוני החוב. אנו צופים כי גם בשנים הקרובות יחס החוב לתוצר ימשיך לעלות, אולם קיימת חשיבות רבה בחזרה לתוואי יורד ביחס זה, בתקופה שלאחר התאוששות המשק מהמשבר".