מכה קשה לעצמאים: לא תהיה פעימה נוספת במענק משרד האוצר

הנימוק לצעד הוא כי "המשק חזר לשגרה", אלא שבנק ישראל טוען שחצי מההסגר עדיין עומד על כנו. גם הקרן לעסקים קטנים בערבות המדינה תסגור את אפשרות ההרשמה ביומיים הקרובים • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:50

פרסום ראשון: משרד האוצר החליט היום (שני) כי לא ישלם פעימה נוספת במענק לעצמאים, אותו סכום שעליו הסתמכו בעלי העסקים הקטנים כחלופה להכנסות שאיבדו בתקופת הקורונה. הנימוק הרשמי הוא כי "המשק חזר לשגרה", אלא שבפועל ענפים שלמים בהם מלונות, מסעדות, תרבות וספורט - עדיין מושבתים.

בנק ישראל טוען שחצי מההסגר עדיין עומד על כנו, ואף על פי כן במשרד האוצר החליטו שהפריצה התקציבית מוגזמת, הגירעון גדל מהר מדי, ולכן האמצעי המרכזי שבו השתמשה המדינה כדי לסייע לעצמאים עומד ככל הנראה להגיע אל קיצו.

המכה הזו מצטרפת לצעד נוסף - הקרן לעסקים קטנים בערבות המדינה שהייתה אמונה על מתן הלוואות עם כרית ביטחון ממשרד האוצר תסגור את ההרשמה שלה ביומיים הקרובים, כאשר למעלה מ-20 אלף פניות עדיין לא התבררו על ידי המערכת הבנקאית. השילוב בין עצירת ההלוואות בערבות המדינה לעצירת המענקים עלול להשאיר את העצמאים ובעלי העסקים הקטנים בישראל, שגם כך מצבם לא פשוט אחרי חודשיים של הסגר קורונה, בסיטואציה בלתי אפשרית.

ח''כ יאיר לפיד במחאת העצמאים
ח''כ יאיר לפיד במחאת העצמאים | צילום: אלעד גוטמן

כמו כן, בנק ישראל פרסם היום את נתונים מהם עולה תמונה מדאיגה, לפיה החודשים הראשונים של השנה מצביעים על המיתון העמוק ביותר ב-20 השנים האחרונות, וגם שיעור האבטלה במשק יישאר גבוה לפחות עד סוף השנה – יותר מ-8%. זאת ועוד, המשק הישראלי התכווץ ברבעון הראשון של 2020 ב-7.1% - שיעור הירידה החד ביותר זה 20 שנה. זאת, בהשוואה לעלייה של 4.6% ברבעון הרביעי של 2019.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) שלח מכתב ליו"ר ועדת הכספים הנכנס משה גפני בעקבות הפרסום בחדשות 13. במכתבו כתב כי "מדיניות זו, אם אכן תתממש, היא הרת אסון לחברה הישראלית ולמשק ועלינו כנבחרי ציבור למנוע זאת. אני פונה אליך בבקשה כי תפעל בהקדם בגיבוי חברי הוועדה על מנת לאפשר תשלום הפעימה השלישית".

גם יו"ר ועדת הכספים היוצא, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), התייחס לפרסום: "הבלוף נחשף, ממשלת ישראל ממשיכה לצפצף על העסקים הקטנים והבינוניים וממשיכה לדרדר את כלכלת ישראל לתהום. מאות אלפי המובטלים והעניים שיכנסו בעוד כמה שבועות לסטיסטיקה הישראלית הם על ראשם של כל אחד ואחת משרי הממשלה".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בתוך כך, מספר חולי הקורונה המונשמים ירד ל-29, ומספר החולים הקשים עומד על 41 - כך פרסם הערב משרד הבריאות. מספר החולים הפעילים ירד ל-2,146, ומספר הנדבקים מאז פרוץ המגפה עלה ל-16,734. מספר המתים מקורונה עלה ל-281. ביממה האחרונה בוצעו 3,605 בדיקות.

במקביל, הודיעו משרדי הרווחה והאוצר על ביטול קיזוז קצבאות בתקופת הקורונה. "שר העבודה והרווחה איציק שמולי הגיע עם נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר לסיכום בדבר הפסקת קיזוז דמי אבטלה מקצבאות הבטחת הכנסה, דמי מזונות, אזרח ותיק, תלויים בנכים ושארים", נמסר ממשרד העבודה והרווחה. "הסכומים שקוזזו מ-1.3 עד לסוף מאי יוחזרו רטרואקטיבית לזכאים עם כניסת החוק לתוקף ובמהלך חודש יוני גם כן לא יהיו קיזוזים. מדובר בהחזר של כ - 250 מיליון שקלים. המהלך צפוי להיות מאושר בכנסת מיד לאחר אישור מסגרת תקציב החירום בגובה 14 מיליארד שקל בשבוע הבא".

השר שמולי מסר לאחר ההחלטה: "לא נהיה מוכנים להשאיר אף אחד מאחור. מדובר בהישג חסר תקדים לטובת השכבות החלשות. אני מודה לשר האוצר על הגיבוי, למנכל הביטוח הלאומי ולנציגי אגף התקציבים על שיתוף הפעולה התכליתי והמקצועי".