הביטוח הלאומי מעריך: החמרת הסגר תכפיל את מס' המובטלים החדשים

לפי ההערכות, הידוק ההגבלות יגדיל את מספר המובטלים לכ-100 אלף • גלנט תומך בסגירת בתי הספר: מבקש להחריג את החינוך המיוחד • כ"ץ יתמוך בהחמרות גם במשק: מקווה שאנו נמצאים בישורת האחרונה

אבטלה, לשכת העבודה
אבטלה, לשכת העבודה | צילום: GettyImages/אימג'בנק

בעקבות ההחלטה המסתמנת על הידוק הסגר, הביטוח הלאומי העריך היום (שלישי) כי החמרת ההגבלות תכפיל את מספר המובטלים החדשים ל-100 אלף. על פי נתוני המוסד, מתחילת הסגר הוצאו לחל"ת כ-44 אלף ישראל, כאשר בשביל 35 אלף מתוכם זו הפעם השנייה או אף יותר.

בתוך כך, במהלך דיון הממשלה על החמרת ההגבלות הודיע שר האוצר ישראל כ"ץ כי הוא תומך בהגבלות גם על המשק. לדבריו, "כולם רואים שהמצב היום חמור מאי פעם, כשרואים את האור בקצה המנהרה, החיסונים זה דבר אדיר אבל זה מקשה על המוטיבציה של סגר ועל האכיפה".

לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה | צילום: חדשות 13

שר החינוך יואב גלנט בישיבת הממשלה הודיע שגם הוא תומך בהחמרת ההגבלות וסגירת מערכת החינוך, אך ביקש להחריג את החינוך המיוחד ומסגרות החינוך של הנוער בסיכון, ולקיים את בחינות המתכונות לתלמידי כיתות י"א-י"ב בתקופת הסגר. עוד דרש השר לנצל את הימים הללו, כדי לחסן את כל אוכלוסיית הגננות והמורים.

הממשלה דנה בשעה זו בהחמרת ההגבלות וההכרעה המסתמנת היא סגר מלא למשך עשרה ימים החל מיום שישי הקרוב עד ליום שני בתאריך 18 בינואר. הידוק הסגר ילווה בסגירה של כלל מערכת החינוך, צמצום מקומות עבודה לחיוניים בלבד, יציאה מהבית לצרכים חיוניים בלבד ורק בתוך עיר המגורים, איסור שהייה בבית של אדם אחר, איסור איסוף עצמי ממסעדות ואיסור התקהלויות, אך תותר התקהלות של עשרה אנשים בשטח פתוח וחמישה בחלל סגור.

חסימת כביש 1 לבדיקות המשטרה
חסימת כביש 1 לבדיקות המשטרה | צילום: רויטרס

מעבר לכך, בישיבת הממשלה תועלה הצעה, לפיה במהלך הסגר המלא רשתות השיווק ייסגרו בשעה 19:00 בערב. כמו כן, צה"ל גם ייכנס לסגר שלישי וחיילי הבסיסים הסגורים שחוזרים מחופשה יידרשו להגיע עם ציוד אישי לחודש לקראת עוצר יציאות. בבסיסים יידרשו לשמור על שני מטרים בין אחד לשני, עד שישה אנשים בדיון, עד 30 אנשים בחלל סגור ועד 50 אנשים בחלל פתוח - בתנאי שעוטים מסכות.

אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני האבטלה בחודש דצמבר לפני שהחל הסגר השלישי לפיהם, שיעור האבטלה ירד ל-12.7%. כלומר, גם כשהמשק היה פתוח - היו בישראל כ-517 אלף מובטלים, מתוכם 360 אלף הוצאו לחל"ת. בחודש שעבר שיעור האבטלה עמד על 14.6%, שהם 603 אלף איש, בהם 302 אלף היו בחל"ת.

בשבוע שעבר דיווח שירות התעסוקה כי 8,447 ישראלים פוטרו או הוצאו לחל"ת ביממה אחת, כאשר בתחילת השבוע, לפני כניסת הסגר, נרשמו יותר מ-30 אלף דורשי עבודה חדשים. יש לציין כי רק ביום לפני פרסום הנתונים התווספו כ-16 אלף אזרחים למעגל האבטלה. 34.5% מהנרשמים בשירות התעסוקה מאז כניסת הסגר השלישי הם עובדים בתחומי המכירות, עוד כ-12% הם מענפי הקוסמטיקה, הטיפוח, הספא והאופנה.