תחזית האוצר: חזרה לתעסוקה מלאה במשק רק בעוד 5-4 שנים

במשרד פסימיים ומעריכים כי שיעור האבטלה במדינת ישראל יחזור למה שהיה לפני המגפה רק בסביבות 2025. על פי התחזית באוצר, הצמיחה השלילית ב-2020 תנוע בין 5.9%- לבין 7.2%-

זמן צפייה: 02:50

במשרד האוצר פרסמו היום (ראשון) תחזית פסימית במיוחד, לפיה שיעור האבטלה במדינת ישראל יחזור למה שהיה לפני המגפה רק בעוד כחמש שנים. בשנת 2025, בערך, תצליח ישראל לשקם את המשק, אשר ניזוק קשות בעקבות משבר הקורונה, ורק בשנה זו תהיה חזרה לתעסוקה מלאה. כמו כן, על פי התחזית באוצר, הצמיחה השלילית ב-2020 תנוע בין 5.9%- לבין 7.2%-.

באוצר הסבירו כי במהלך תקופת הסגר, שיעור המשרות המושבתות במגזר העסקי הגיע לשיא של יותר משליש, וכי "קיים חוסר ודאות משמעותי לגבי היקף ההתאוששות לנוכח המשך המשבר הבריאותי", לשון ההודעה, "זאת בנוסף לחוסר ודאות בנוגע למתווה ההתאוששות בשנים הקרובות ולהתפתחות המימד הבריאותי של המשבר".

בשל כך ההערכה היא, כאמור, כי אם עלייה נוספת בתחלואה תוביל להחמרת ההגבלות, הפגיעה בצמיחה תהיה ממושכת וקצב ההתאוששות יהיה איטי יותר. בתרחיש זה, צפוי התוצר להתכווץ ב-7.2% בשנת 2020 ולצמוח ב-2.2% ב-2021.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טרגדיה בכינרת: בן 7 טבע למוות במהלך בילוי משפחתי

תוכנית המענקים יצאה לדרך: הכסף יגיע היום ל-1.2 מיליון משפחות

שינוי במדיניות הבידוד: תקופת ההחלמה תיספר מיום לקיחת הדגימה

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

לפני כחודשיים העריכו בשירות התעסוקה כי השינויים בשוק העבודה עלולים להביא למצב קשה של תת-תעסוקה – תחילה למרוויחי השכר הנמוך. שירות התעסוקה התריע על כך שהשינוי החד במשק, ממצב של כמעט תעסוקה מלאה לשיעורי שיא של מובטלים, במקביל לצמצום הדרמטי במספר המשרות הפנויות - מוביל לירידה בכוח המיקוח של העובדים, לירידה צפויה בשכר, ולהגדלת תת-התעסוקה עבור מספר קבוצות, ובראשן מרוויחי שכר נמוך.

מנתוני הדוח עלה כי בחודש השלישי למשבר, מאי 2020, נרשמו בשירות התעסוקה כ-35.4 אלף אנשים חדשים חדשים - ירידה של כ-80.6% ביחס לחודש אפריל 2020 בו היו כ-182 אלף מצטרפים. בסוף חודש מאי 2020, עמד מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה על כ-960 אלף. לאורך החודש, היו רשומים בשירות התעסוקה בסה"כ כ-1.2 מיליון אנשים, כאשר 938.3 אלף מהם נרשמו בין מארס למאי. לפיכך, 206.5 אלף דיווחו על כך ששבו למעגל העבודה במהלך מאי.