מחיר הקורונה: מה עומד מאחורי המשבר הכלכלי בישראל?

מספר המובטלים בישראל עומד על 700 אלף בני אדם - פי שישה יותר מאשר לפני התפרצות המגפה. כל אלה הם אנשים שמוציאים פחות כסף ומשפיעים על הכנסתם של בעלי העסקים - וכך שרשרת האבטלה מתארכת

זמן צפייה: 02:50

המשבר הכלכלי שתקף את ישראל, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה עוד רחוק מסיום. לפי שעה, הנתון הרשמי מצביע על פי שישה יותר דורשי עבודה מאשר לפני התפשטות הנגיף. אז מה עומד מאחורי המשבר וכיצד הוא משפיע על כל אחד מאיתנו?

נתחיל ממקרה מובהק, של ענף שספג פגיעה קשה וברורה - ענף התעופה. השמיים לא עומדים להיפתח כל כך מהר ובכל העולם אלפים יושבים בבית. מתוך 6,300 עובדים בחברת אל על 5,800 הוצאו לחל"ת - דיילי ודיילות אוויר וקרקע, קברניטים, אנשי מטה - כולם בבית. ברשות שדות התעופה מבין 4,500 עובדים - 2,950 בחל"ת, והיקף עבודתם של עוד כ-1,000 - צומצם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ הודיע על פיצוי נוסף לעצמאים ולעסקים ב-2 מיליארד שקלים

התקהלויות עד 50 איש, חתונות יצומצמו: החלטות קבינט הקורונה

ברקע העלייה בהדבקה: קופות החולים החלו בבדיקות דם המוניות

חנויות סגורות בעיר העתיקה בירושלים
חנויות סגורות בעיר העתיקה בירושלים | צילום: רויטרס

כל אלה אנשים שמוציאים עכשיו פחות כסף. וכך מתחיל המעגל: פחות חינוך ופנאי, שהתאוששו מעט מאז ההקלות, פחות הכנסה לענף תיירות שנחתך ביותר מחצי וגם זה בהשוואה לחודשי חורף, פחות מסעדות, אבל כן קונים הרבה יותר בסופר - תוצאה של שבועות הסגר והוויתור על פינוק האכילה מחוץ לבית.

רבים מאיתנו לא יכולים להרשות לעצמם הוצאות שאינן חיוניות, ואם אנחנו לא קונים, העסק פשוט לא מצליח להחזיק מעמד. העסקים צופים פגיעה בפידיון של יותר מ-20%, בעוד שבעסקי המזון והמשקאות צופים פגיעה של יותר מ-50%. למרות הפתיחה המחודשת, מבין 178,777 המועסקים בענף שירותי המזון והמשקאות, יותר מרבע עדיין בחל"ת - 46,660 עובדים ועובדות.

קורונה במחנה יהודה בירושלים
קורונה במחנה יהודה בירושלים | צילום: רויטרס

תחזית הקריסה מדברת על עלייה של עשרות אלפי עסקים שיקרסו. אם בשנה "רגילה" קורסים בממוצע כ-45 אלף עסקים, למספר הזה יתווספו השנה עוד 27 אלף עסקים, כלומר כ-70 אלף בסך הכול. גם אם כולם "עסקים קטנים" בעלי חמישה עד עשרה עובדים - אלה עוד מאות אלפי אנשים בלי מקור הכנסה. בעוד שמי שמוביל את טבלת הקריסה הם נותני שירותים ואחריהם עסקי מסחר, ובתי קפה ומסעדות.

מספר המובטלים כרגע הוא 700 אלף, אבל התמשכות המשבר מזינה את המעגל הזה ומקשה על יציאה ממנו. על כל משרה פנויה מתמודדים היום יותר אנשים, כלומר תנאי העבודה וגם השכר עלולים לרדת, ואם אלה יירדו, אז שוב במעגל קסמים - פחות הוצאות ועוד עסקים שנסגרים. כך נראה מחיר הקורונה, ואנחנו עוד לפני הגל השני.