נתניהו והשר פרץ שוחחו: דנו בסגירת מערכת החינוך בשל הקורונה

פרסום ראשון: קבוצת האחים נקש סוגרת את רוב המלונות בישראל • הסתדרות המורים קראה להשבית הלימודים • כ-1000 תלמידים ומורים בנצרת הוכנסו לבידוד • הקלות בארנונה לעסקים בת"א

זמן צפייה: 04:46

הקורונה - משבר עולמי: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך רפי פרץ שוחחו היום (חמישי) בנושא האפשרות לסגירת מערכת החינוך.

רבים במערכת החינוך הביעו תמיכה במהלך, בהם גם יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר מנשה לוי שטען כי "ממשלת ישראל טועה טעות קשה בכך שהיא משאירה את מוסדות החינוך פתוחים. הפכו את המנהלים, המורים והתלמידים לבני ערובה של הכלכלה הישראלית. השיקול הזה שגוי מיסודו משום שבתי הספר רק מפיצים את נגיף הקורונה והכלכלה תקרוס אם לא נעצור את התפשטותה. אני קורא לממשלת ישראל לסגור את בתי הספר כדי לעצור את התפשטות הקורונה ולהגן על אלפי עובדי הוראה ושני מיליון ויותר תלמידים".

בתוך כך, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דיד שלחה הבוקר מסר לנתניהו וקראה לו לסגור את מוסדות החינוך בארץ: "קוראת לנתניהו לגלות אחריות לאומית לבריאות הציבור ובכללם תלמידי ישראל, מחנכי ישראל ובני משפחותיהם כדי לעצור את ההתפשטות ואת הקורבנות הבאים".

חדרי הבידוד לחולי הקורונה
חדרי הבידוד לחולי הקורונה | צילום: חדשות 13

גם באוניברסיטה העברית החליטו לקיים קורסים באמצעות הוראה מרחוק וציינו כי "מהלך זה דורש השלמת ההיערכות, ולכן פתיחת סמסטר ב' נדחית בשבוע לצורך זה".

בתוך כך, בשל התפשטות הנגיף, בנק הפועלים מאפשר ללקוחותיו אשר ברשותם משכנתא בבנק להקפיא את תשלומי ההלוואה לתקופה של עד שלושה חודשים.

במקביל, הווקף החליט שהתפילות בהר הבית מחר ייערכו מחוץ למסגדים.

התפשטות נגיף הקורונה באיטליה
התפשטות נגיף הקורונה באיטליה | צילום: רויטרס

משרד העבודה והרווחה החליט להרחיב את ההנחיות למסגרות שבפיקוחו, בשל התפשטות הקורונה. ההנחיות לא להכניס אורחים הורחבו גם למסגרות שבהן מתגוררים אנשים עם מוגבלות מעל גיל 50 ואנשים עם מוגבלות המוגדרים סיעודיים. בנוסף, כלל המסגרות החוץ ביתיות שבפיקוח המשרד הונחו להכין מתחמי בידוד בשטחי המסגרת המיועדים לדיירים חסרי עורף משפחתי. המשרד הקפיא קבלת מתנדבים מחו"ל למסגרות הרווחה.

בהתאם להנחיות משרד הבריאות והמועצה לביטחון לאומי הורה משרד העבודה והרווחה לבתי אבות ובתי הדיור המוגן, להימנע לחלוטין מהכנסת אורחים בשעריהם. מפגשים עם מבקרים ובני משפחה צריכים להתקיים מחוץ לשערי המסגרת ובתנאי שהמבקר עצמו לא נמצא בבידוד ולא נחשף בעצמו לאנשים שנמצאים בבידוד. במידה שלא מתאפשרת יציאה של הדייר החוצה, תתאפשר כניסת קרוב משפחה מדרגה ראשונה לאחר בירור מצבו על ידי מנהל המסגרת ובתנאי שלא שב מחו"ל ב-14 הימים שקדמו לביקור, לא מתגורר עמו אדם השוהה בבידוד והמבקר לא פיתוח תסמינים.

הנחיות משרד העבודה והרווחה מתייחסות גם לאפשרות שלמרות כל אמצעי הזהירות אחד הדיירים יהיה חייב בבידוד. במקרה כזה מונחים בתי האבות להקצות אזור למבודדים שבו יוכל לשהות הדייר ללא מגע עם הדיירים האחרים או עם אנשי הצוות. כמו כן הונחו צוותי המסגרות להקפיד הקפדה יתרה על כללי ההיגיינה שפרסם משרד הבריאות.

ילדה עוטה מסיכה בנתב''ג
ילדה עוטה מסיכה בנתב''ג | צילום: רויטרס

ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם, מקדמת שורה של הטבות לעסקי התיירות ולעסקים הקטנים שנפגעו ממשבר נגיף הקורונה. ההטבות שעליהן החליטה הן
הנחה בגובה של עד 70% באגרות השילוט, פינוי אשפה ואגרת הוצאת שולחנות וכסאות מבית העסק, שינתנו לעסקים שנפגעו, על פי קריטריונים מסודרים. בתקציב העירייה יתווסף בשבועות הקרובים סעיף ייעודי לטיפול בעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, שאליו יוזרמו במהלך החודשים הקרובים חלק מתקציבי האירועים שיתבטלו בשל המשבר.

מהמרכז הרפואי שערי צדק שבירושלים נמסר כי הובאו למתחם המבודד לנשאי קורונה שני מטופלים נוספים: אישה בת 32 במצב קל, שנחשפה לחולה מאומת, וגבר בן 32 במצב קל שחסר מספרד. בנוסף נמצאים במתחם המבודד שבעה מטופלים נוספים במצב קל.

בד בבד, נמסר כי המופע של נסרין קדרי בהיכל מנורה מבטחים שתוכנן ל-21.3 יידחה בהתאם להוראות משרד הבריאות. תאריך המופע החדש יהיה ב-13 ביוני.

בתוך כך, מטעם קניון עזריאלי ירושלים (מלחה) נמסר: "אנו מבקשים מהציבור להתעלם מהודעת כזב המופצת בשעות האחרונות בדבר סגירתו של הקניון. הקניון פתוח לציבור הרחב".

מוקדם יותר היום, קבוצת האחים נקש החליטה לסגור את רוב המלונות שלה בישראל בעקבות ההנחיות החדשות - כך פורסם לראשונה בחדשות 13. בין היתר, נסגרו היום המלונות אופרה הרברט סמואל תל אביב, הרברט סמואל ירושלים , אוקיינוס סוויטס הרצליה, רויאל שנגרילה אילת, אורכידאה אילת, אורכידאה תל אביב ומלון הוד המדבר ים המלח.

בד בבד, עיריית תל אביב-יפו הודיעה על הקלות בתשלום הארנונה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בעיר. עסקים שמשלמים עד מאה אלף שקלים בשנה, יוכלו לדחות את תשלומי הארנונה של חודשים מארס ואפריל ל-1 במאי.

בית החולים שיבא תל השומר הודיע כי רופא במחלקה לרופא דחופה התגלה כנשא קורונה; מצבו קל. הוא עבד משמרת אחת לפני שנכנס לבידוד. כל מי שבא עמו במגע נשלח לבידוד.

במקביל, 983 תלמידים וצוות הוראה בבית הספר הבפטיסטי בנצרת נכנסו לבידוד אחרי ביקור של תיירים בבית הספר שאחד מהם חולה קרונה.

הקורונה בישראל
הקורונה בישראל | צילום: רויטרס

בתוך כך, ראש עיריית צפת שיגר מכתב לשר החינוך ומנכ"ל משרד החינוך בו הוא הציע להשאיר את הילדים בבית עד אחרי פסח ולצאת לחופש הגדול מעט מאוחר יותר: "מתוך הבנה שבמסגרת מלחמתנו בנגיף ובהתפשטותו, עולה הצורך הדחוף להוציא לחופשה את כלל תלמידי מוסדות החינוך ולהשאירם בבתיהם. ימי החופשה שיתווספו לחופשת הפסח הארוכה, יוחזרו בחודשים יוני וביול. צפוי שצוותי החינוך הנמצאים כיום בחרדה גדולה לבריאותם ולבריאות התלמידים יקבלו זאת בהבנה וישתפו בפעולה, צפוי שארגוני המורים ישתפו פעולה עם המהלך".

ארגון הנכים והקשישים פנה לרה"מ על מנת לתת הנחיות חדשות לגבי ציבור זה: "כידוע לך מדובר בכמליון וחצי אזרחי מדינת ישראל שחשופים לנגיף הקורונה שכידוע לך הוא נגיף קטלני במיוחד עבור אוכלוסיות אלו. אנו מקבלים מאות פניות לעזרה ופניות רבות בנושא חרדה לנגיף שאין לנו עליהם תשובה ולכן אנו פונים אליך אישית כראש ממשלתנו לטפל בנושא ולהקצות משאבים כולל משאבים כספיים לנושא הגנת הנכים הקשים והאוכלוסיה המבוגרת בעם".