בעקבות משבר הקורונה: אלה העצמאיים שיהיו זכאים למענק המיוחד

פרסום ראשון: 270 אלף עצמאיים, שהכנסתם לא עלתה על 150 אלף שקל ב-2018, יקבלו סכום כסף בשווי חצי מהכנסתם החודשית, או 6,000 שקל, לפי הנמוך מביניהם. הערכה: המענק ייפתח בשבועות הקרובים

זמן צפייה: 04:23

פרסום ראשון: כחלק מתוכנית החירום הכלכלית בעקבות התפרצות הקורונה, רשות המיסים תיתן מענק מיוחד שישולם לכ-270 אלף מעסיקים ועצמאיים, שההכנסה החייבת במס שלהם לא עלתה על 150 אלף שקלים בשנת 2018. גובה המענק יהיה חצי מההכנסה החודשית הממוצעת באותה שנה, או 6,000 שקלים, לפי הנמוך מביניהם. על פי ההערכות, המענק יפתח לציבור כבר בשבועות הקרובים.

רשות המיסים תקים מערך דיגיטלי שיאפשר לכל עצמאי למלא את פרטיו באינטרנט ולקבל את הזיכוי אוטומטית לחשבון הבנק, ללא צורך לפנות לרואה חשבון. נוסף על כך, תקדים רשות המיסים את התשלום השנתי לשכירים שהכנסתם נמוכה כך שהסכום כולו ישולם במאי או ביוני, במקום חלוקה לכמה תשלומים עד סוף השנה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

היועמ"ש: מטרת התקנות להציל חיים, לא יאסף תוכן של הודעות

עיקר המחלוקת במו"מ לאחדות: משך כהונת נתניהו כראשון ברוטציה

מניין חולי הקורונה בישראל עלה ל-304; חמישה החלימו

רשות המסים בישראל
רשות המסים בישראל | צילום: חדשות 13

כמו כן, רשות המיסים תאפשר שתי הקלות נוספות, הראשונה היא הארכה אוטומטית של תיאומי מס, כדי שאנשים לא יצטרכו לעסוק בסוגיה ובשנייה הרשות תאיץ את הטיפול בהחזרי מס, כך שאזרחים שמגיעים להם כספים יקבלו אותם מוקדם יותר במקום תוך כמה חודשים.

בנוסף לדחיית התשלומים עד סוף אפריל, הביטוח הלאומי יאפשר לעצמאיים להפחית את המקדמה השנתית שנקבעה להם בתחילת 2020. תשלומי המקדמה מחושבים על בסיס ההכנסות בשנה הקודמת, וברור שהן כבר לא רלוונטיות כיום, לכן בביטוח הלאומי החליטו באופן תקדימי לאפשר את ההפחתה. בקשות להקלה במקדמות ניתן יהיה להגיש ישירות דרך אתר הביטוח הלאומי, ככל הנראה כבר בהמשך היום.

בתוך כך, אתמול הורה שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס, להוציא לפועל באופן מיידי הקלות משמעותיות עבור מעסיקים ועצמאים. על פי ההוראה, יש לאפשר את דחיית תשלום הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות של חודש אפריל. כמו כן יש להקפיא פעולות אכיפה דוגמת עיקולים וצווים למימושם.

בדיון חירום שקיים אתמול אקוניס עם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, ומנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, התגבשה תוכנית ההקלות המדוברת. השר אקוניס הנחה להעניק את ההטבות עקב משבר הקורונה, וזאת בנוסף להקלות שניתנו לשכירים שפוטרו או שיצאו לחופשה ללא תשלום.

בין ההטבות אותן סיכמו השר אקוניס והמנכ"ל שפיגלר: דחייה של תשלומי ביטוח לאומי וביטוח בריאות של חודש אפריל; פריסת התשלום הדחוי של חודש אפריל; הקפאה מוחלטת של פעולות האכיפה: אי־הטלת עיקולים חדשים ודחיית הטיפול בעיקולים קיימים.

המשרד נמנע מלדחות את התשלום בלבד - פעולה שכזו הייתה רק מעבירה את מועד התשלום לתקופה העוקבת לחג הפסח, עובדה שלא הייתה מקילה על העצמאים כיוון שחג הפסח כרוך בהוצאות משמעותיות עבורם.