חמישית מהעסקים מזהירים: לא נשרוד יותר מ-3 חודשים בתנאי המשק

מסקר מצב העסקים בעת התפשטות הקורונה עלה בנוסף כי 19% מהעובדים בחל"ת אינם מעוניינים לשוב לעבודה, ו-79% דיווחו על פגיעה של עד 25% בהכנסות - כלומר לא יהיו זכאים למענק בחודש אוגוסט

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13

מנתוני סקר מצב העסקים בעת התפשטות נגיף הקורונה שפורסם היום (חמישי) עולה כי 19% מהעסקים דיווחו שלא ישרדו יותר משלושה חודשים נוספים בתנאי המשק הנוכחיים. עוד עלה כי 19% מהעובדים בחל"ת כלל אינם מעוניים לשוב לעבודה, וכי 79% דיווחו על פגיעה של עד 25% בהכנסות - כלומר לא יהיו זכאים למענק בחודש אוגוסט.

כמו כן, 11.5% מהעובדים פוטרו מתחילת המשבר ולא הוצאו לחל"ת. השיעור עלה ככל שהמשבר העמיק.

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13

מצב התעסוקה ואופן התעסוקה

שיעור השכירים בענפי הסקר עומד היום על 86.9% מהיקף השכירים ערב המשבר. כחצי שנה לאחר פרוץ המשבר, 6.4% מהעובדים עדיין נמצאים בחל"ת. בענף שירותי המלונאות ובענפי שירותי מזון ומשקאות נצפו שיעורי חל"ת גבוהים במיוחד – 20.3% ו-18.8%. עם זאת, בהשוואה לגל הקודם חלה ירידה כללית בשיעור העובדים בחל"ת מ-7.3% ל-6.1% בסקר הנוכחי.

כ-11.5% מסך העובדים פוטרו מאז תחילת משבר הקורונה, מסיבות שונות. מדובר בעלייה של 3.9% לעומת הנתון בתחילת החודש הקודם. במקביל גייסו החברות 4.9% מהעובדים שהחליפו בין היתר עובדים שפוטרו.

מסעדה תל אביבית
מסעדה בתל אביב | צילום: Shutterstock

סיוע ממשלתי

שיעור העסקים שקיבלו סיוע ממשלתי עלה בהשוואה ליולי, סיוע זה ניתן הן על ידי מענקים והן על ידי הלוואות בערבות המדינה. על פי דיווחי החברות הסיוע הממשלתי מגיע במידה רבה יותר לענפים שנפגעו יותר. הענפים ששיעור קבלת הסיוע בהם היה הגבוה ביותר היו אותם ענפים שהפדיון שלהם נפגע במידה הרבה ביותר, וכן להפך, הענפים עם שיעור קבלת הסיוע הנמוכים ביותר היו הענפים שנפגעו פחות יחסית.