תוארך תקופת הזכאות לדמי אבטלה, יבוטלו מכסים על שורת מוצרים

רה"מ ושר האוצר סיכמו על ביטול קבוע של מסי הקנייה על מגוון מוצרים בהיקף של 1.45 מיליארד שקלים בשנה. עוד נקבע כי יוענקו 35 ימי זכאות אבטלה • זינוק בגירעון: פי 3 מהתקופה המקבילה אשתקד

זמן צפייה: 01:33

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ סיכמו היום (ראשון) על ביטול קבוע של המכסים ומסי הקניה על שורה רחבה של מוצרים, בהיקף של 1.45 מיליארד שקלים בשנה. עוד סיכמו על הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה ב-35 ימי לזכאים לכך - כך שמניין ימי האבטלה יתחיל מתאריך 19 באפריל ולא מ-15 במארס. בתוך כך, משרד האוצר הודיע כי הגירעון מתחילת השנה עומד על 46 מיליארד שקלים - פי שלושה לעומת התקופת המקבילה בשנה שעברה. במקביל חלה צניחה של 14% בגביית המיסים ועלייה של 6% בהוצאות הממשלה.

ההחלטה לבטל באופן קבוע את המכסים התקבלה לאחר שהוצגה לשניים בדיקת אפקטיביות, שהראתה כי הביטול הזמני של המכסים ושל מיסי הקנייה, הביא לירידה משמעותית במחירי המוצרים לצרכן לאורך זמן. נתניהו וכץ הנחו להמשיך לבצע בחינה תקופתית של רמת המחירים בשווקים אלה, על מנת לוודא שההפחתה ממשיכה להתגלגל לצרכנים.

עוד בחדשות 13:

העלייה בתחלואה: קבינט הקורונה ישקול צעדים; הרכבת לא תיפתח

176 נדבקים בשבוע בי-ם – 79 בת"א: אלו מוקדי הקורונה בישראל

"לא יודע איך חיים פה": בהודו חוששים מהעוני שמחריף בשל המגפה

קניון ביג באשדוד
קניון ביג באשדוד | צילום: חדשות 13

במסגרת ההחלטה יבוטלו באופן קבוע המכסים ומסי הקנייה על המוצרים הבאים: טלפונים ניידים – 15%, הנעלה – 12%, הלבשה וטקסטיל – 6%, אלקטרוניקה בידורית – 15%-30%, מוצרי חשמל ביתיים - מ-6%-12%, מנורות ונברשות – מ-8%-12%, צעצועים ומשחקים – 12%, תמרוקים – 12%, מוצרים לתינוקות – 12%, מסגרות ועדשות למשקפיים – 12%.

"המטרה כאן היא להניע את המשק, להניע את הגלגלים, להקל עליכם אזרחי ישראל", הצהיר נתניהו. כץ הוסיף: "לצד התוכנית הגדולה שאנחנו מובילים והוצאנו לדרך להמרצת החזרת מיליון מובטלים לעבודה, חיפשנו גם את אותם דברים שיקלו על הציבור בינתיים. הדבר החשוב ביותר זה להאריך את משך הזכאות לדמי אבטלה לצעירים, לתת לכל אחד חודש נוסף באותו זמן שהמשק היה סגור, נוסיף להם את החודש הזה, כך שברגע שדמי האבטלה עומדים להיגמר הם יקבלו חודש נוסף. זה נותן בשורה למאות אלפי אנשים".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בירך את ראש הממשלה ושר האוצר על החלטתם: "מדובר באחת ההחלטות החשובות והערכיות ביותר שניתנו בתקופה האחרונה. היא תמנע התייקרות מוצרים בישראל ותקדם את העיקרון הכלכלי של תחרות בתנאים שווים. מגמת ההוזלות של מוצרי הצריכה תוכל להימשך וכך גם הגברת התחרות, במיוחד בתקופה זו, שהמגזר העסקי והציבור זקוקים לוודאות כלכלית".

בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הודיע משרד התחבורה כי החליט שלא לחדש מחר את תנועת הרכבות, זאת לנוכח העלייה במספר מקרי ההידבקות בנגיף הקורונה בימים האחרונים בישראל. מחר יתכנס "קבינט הקורונה" שם ידונו הצדדים, בין היתר, בסטטוס הפעלת הרכבת בימים הקרובים.

בתוך כך, משרד החינוך הודיע כי עלה ל-127 מניין בתי הספר והגנים שנסגרו לאחר שנמצאו שם חולי קורונה, זאת לאחר שעלה ל-347 מספר התלמידים ואנשי הצוות שנמצאו כחיוביים לנגיף. כעת, מניין המבודדים במערכת החינוך הינו 17,497. מניתוח הנתונים הכולל עולה כי מרבית החולים, כ- 56%, הם מהעיר ירושלים. מתוכם, כ-75% הם תלמידים ומורים מהגימנסיה העברית.

בד בבד, משרד האוצר הציע לאל-על מתווה לפיו חברת התעופה תקבל הלוואה על סך 250 מיליון שקלים, ו-150 מיליון נוספים יהיו מניות שיונפקו לציבור. לפיכך, אם לא תהיה היענות ציבורית להנפקת המניות של אל-על, המדינה היא זו שתחזיק בהן - מה שיעניק לה בעלות חלקית על החברה. כל זאת בכפוף להתייעלות ולהסכם עם העובדים.