באוצר שוקלים: "הלוואת קורונה" מהציבור - לטובת מימון המשבר

במשרד מקדמים אפשרות לפיה הציבור יחוייב להלוות לממשלה סכום קבוע - ויקבל אותו בחזרה בצירוף ריבית כעבור כמה שנים • הממשלה אישרה תקנות שימנעו הקפאת חשבונות של לקוחות שהצ'קים שלהם חזרו

זמן צפייה: 02:11

בשל משבר הקרורונה, במשרד האוצר שוקלים לקחת מהציבור "הלוואת קורונה" - כפי שנעשה בארץ בתקופות מלחמה. באוצר לא רוצים להעלות את המסים בעיצומו של המשבר, ומצד שני הם זקוקים נואשות לכסף מזומן - כדי לשלם להמוני המובטלים.

לשם כך, באוצר ובמשרדי ממשלה נוספים מקדמים בימים האחרונים אפשרות של הטלת מלווה חובה, כשהרעיון הוא שהציבור יחויב להלוות לממשלה סכום כסף מסוים קבוע, ויקבל אותו בצירוף ריבית והצמדה בתום מספר מסוים של שנים. באופן זה יוכלו לייצר מקור תקציבי כדי לממן תוכניות חירום.

רעיון נוסף שנשקל הוא קיצוץ בשכר של עובדי המגזר הציבורי, למשל בשיעור של 5-10% בנוסף לניצול ימי החופשה, כדי להגיע לאיזון בין המגזר הפרטי שנושא בעיקר את הנטל, לבין עובדי המדינה.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

בתוך כך, הממשלה אישרה הערב תקנות שעת חירום שימנעו הקפאת חשבונות של לקוחות שהצ'קים שלהם חזרו, בעקבות המצב הכלכלי שנוצר עקב התפשטות נגיף הקורונה. את התקנות קידם היועץ המשפטי לממשלה, כצעד נוסף שנועד להקל על הציבור בתקופת החירום, במטרה להפחית את הפגיעה בלקוחות ובמשק ולאפשר את המשך ההתנהלות הכלכלית.

חוק צ'קים ללא כיסוי קובע שחשבון בנק יוגבל אם בתקופה של שנה חזרו 10 שיקים או יותר, כיוון שלא היה להם כיסוי מספיק בחשבון. להגבלת חשבון בנק משמעות מרחיקת לכת. כך למשל, בעל החשבון לא יכול להוציא צ'קים נוספים.

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, חלה עלייה משמעותית במספר השיקים שחזרו, ובמספר החשבונות שהוגבלו. לקוחות רבים שלא צפו את המשבר, וביניהם עצמאים בעלי משפחות ועסקים קטנים, עלולים למצוא את חשבונותיהם מוגבלים, באופן שיקשה על המשך התנהלותם.

תקנות שעת חירום שאושרו היום קובעות, כי לאחר שהקורונה הוכרזה כמחלה מדבקת מסוכנת, המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, תוכל לעשות שימוש בסמכותה ולהשעות הגבלה של חשבון. המפקחת תהיה רשאית למנוע הגבלה גם ביחס לצ'קים שחזרו כבר.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

איך מתמודדים בעולם עם המצוקה הכלכלית?

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2203202135' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_fe707s97' duration='69'']

התפשטות הקורונה גורמת לממשלות בעולם לצאת מגדרן ומתקציבן כדי לספק סיוע דחוף לכלכלה הקורסת.

באיחוד האירופי הוחלט על הזרמת 41 מיליארד אירו למימון ימי מחלה והטבות לענף התיירות. רק באיטליה אושר סיוע של 25 מיליארד אירו בעיקר למובטלים ולתשלום סכר הרופאים.

בארה"ב הסנאט יאשר מחר חבילה בעלות של עד שני טריליון דולרים, כולל פיצוי לעסקים קטנים וגם הזרמה של 50 מיליארד דולר להצלת חברות התעופה.

אצלנו לעומת זאת, חוץ מהקלה בדמי האבטלה, הוחלט בינתיים רק על מענק קטן לעצמאים ועל דחיית תשלומים שונים כמו מסים, ארנונה ומשכנתה. לפי מקורות לא רשמיים, ישראל הוציאה פחות מאחוז מהתוצר הלאומי שלה על רקע המשבר הרבה פחות מבריטניה גרמניה צרפת וארה"ב.