לאחר הלחץ האמריקני: הקמת מתקן ההתפלה לא תוענק לחברה סינית

משרד האוצר החליט כי הזוכה במכרז להקמת "שורק 2" בקיבוץ פלמחים תהיה חברת IDE הישראלית - ולא חברת "האצ'יסון" שבשליטה סינית. זאת אחרי שארה"ב הביעה מורת רוח מהשתתפותה במכרז

זמן צפייה: 00:53

ועדת המכרזים של משרד האוצר החליטה היום (שלישי) לא לתת את המכרז להקמת מתקן ההתפלה "שורק 2" בפלמחים לחברת האצ'יסון, שנמצאת בשליטה סינית. זאת, לאחר לחץ אמריקני בסוגיה - שפורסם לראשונה בחדשות 13. במקום החברה הסינית, הזוכה במכרז תהיה חברת IDE הישראלית.

ממשרד האוצר ומשרד האנרגיה נמסר כי "IDE" נבחרה כי הציעה את המחיר הנמוך ביותר. "הצעתה של חברת IDE עמדה על מחיר חסר תקדים של כ-1.45 ש"ח לקוב מים, מחיר הנמוך בכ-65 אגורות לעומת המחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום", נמסר. "הוזלה זו תחסוך למשק המים כ-3.3 מיליארד ש"ח לאורך תקופת פעילות המתקן".

שר האוצר, ישראל כץ: "אני מברך את ועדת המכרזים והחשב הכללי על העבודה המקצועית והמהירה שנעשתה. מתקן ההתפלה שיוקם יהיה הגדול מסוגו בעולם, יגדיל באופן משמעותי את היצע המים של המדינה ויחסוך סכומי עתק למשק המים. אמשיך לפעול לפיתוחן של תשתיות לאומיות בעלות חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל".

עוד בחדשות 13:

נתניהו לפומפאו: נבחן את ההתמודדות של חברה בבעלות סינית במכרז

ישראל תבחן מחדש השתתפות של חברה סינית במכרז להקמת מתקן התפלה

לוגו חברת האצ'יסון
לוגו חברת האצ'יסון | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים פורסם כי בעקבות לחץ אמריקני, ישראל תבחן מחדש השתתפות של החברה במכרז. בכירים ישראלים מסרו כי הודעה על כך הועברה לגורמים בממשל בארצות הברית, לקראת ביקורו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו.

עשרה ימים קודם לכן פורסם בחדשות 13 כי גורמים בממשלו של נשיא ארצות פנו לישראל וביקשו הבהרות לגבי השתתפות של חברה בשליטה סינית במכרז להקמת מתקן ההתפלה, שצפוי להיות הגדול מסוגו בעולם ולספק כ-25% מצריכת המים של ישראל. מדובר במכרז בעלות של יותר מחמישה מיליארד שקלים.

נתניהו ופומפאו נפגשים
נתניהו ופומפאו נפגשים | צילום: קובי גדעון לע''מ

אחת החברות שהגיעה לשלב הסופי של המכרז היא חברת "האצ'יסון" הישראלית, שהיא חברה בת של חברת "האצ'יסון" הסינית שיושבת בהונג קונג. בכירים ישראלים ואמריקנים ציינו כי שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש את התערבותו בנושא. בעקבות פנייתו של פרידמן, הורה נתניהו למטה לביטחון לאומי לפעול מול משרד האוצר ולכנס את הוועדה לפיקוח על השקעות זרות, שהוקמה לפני כחצי שנה בעקבות לחצים אמריקנים להגביל את החדירה הסינית למשק הישראלי.