האוצר מעודד ייבוא אוטובוסים מסין - אלפי עובדים בסכנת פיטורים

במטרה לחסוך בהוצאות, הממשלה הפסיקה לחייב את חברות התחבורה הציבורית לרכוש כלי רכב תוצרת הארץ, ובכך גרמה למצוקה בקרב עובדי תעשיית ייצור האוטובוסים בישראל. "חווים סכנה ממשית" • אנליסט

זמן צפייה: 06:59

כאלף עובדים בשני מפעלים בפריפריה שמרכיבים אוטובוסים בסכנת פיטורים, לאחר שהמדינה החלה לעודד את חברות התחבורה הציבורית להעדיף כלי רכב מסין, על מנת לחסוך בהוצאות. עד היום חויבו חברות האוטובוסים לרכוש רק אוטובוסים המיוצרים בארץ, כל עוד מחירם אינו גבוה ביותר מ-15% מאלו בחו"ל.

במפעל "הארגז", שבו מרכיבים כל שנה מאות אוטובוסים תוצרת אירופה ל"דן" ול"אגד", חברות כמו "מרצדס" ו"וולבו" אחראיות למנוע, את כל השאר עושים עובדי המפעל. לדברי חגי שלום, הבעלים של קבוצת "הארגז", המעסיקה כ-300 עובדים בקריית מלאכי, כאלף ישראלים עובדים בתעשייה ועוד כאלף עובדים ספקים של התעשייה נמצאים בסכנה. "אנחנו חווים סכנה ממשית", אמר שלום.

מפעל ''הארגז'' להרכבת אוטובוסים
מפעל ''הארגז'' להרכבת אוטובוסים | צילום: החדשות13

בימים האחרונים הכריע צוות ממשלתי שאין טיעונים משכנעים להעדפת תוצרת הארץ. "תמיד עולה הטענה של הגופים המקומיים לגבי פיטורי עובדים. הדרך הנכונה להגביר את התעסוקה היא לא הגנה על מפעלים לא יעילים על חשבון משלם המיסים", אמר גל הרשקוביץ, לשעבר אגף התקציבים במשרד האוצר.

"אני לא יכול להתחרות מול ממשלת סין", אמר שלום. "ממשלת סין מחזיקה שער חליפין נמוך באופן מלאכותי שמוזיל מאוד את הייצוא. גם כוח הקנייה שלהם הוא אין-סופי. הם קונים ב-30%-40% זול יותר ממני, הם קונים ל-10,000 אוטובוסים, אני קונה ל-50".

אוטובוס תןצרת סין
אוטובוס תןצרת סין | צילום: החדשות 13

מחיר האוטובוסים המיוצרים בסין הוא כ-650,000 שקלים והם מחזיקים לפחות לשבע שנים, בעוד שמחיר האוטובוסים מדגמים גרמניים הוא כ-800,000 שקלים והם מחזיקים מעל ל-15 שנים.