מדוע ביטוח לאומי דורש מחולי סרטן להחזיר עשרות אלפי שקלים?

ישראלים המאובחנים במחלה זכאים לסיוע, אך אלו שרכשו גם ביטוח רפואי פרטי המגן מפני אובדן כושר עבודה, נאלצים להחזיר את מרבית הסכום. "לא ביטחת את עצמך, אלא את הביטוח הלאומי" • אנליסט

זמן צפייה: 08:10

ישראלים וישראליות המאובחנים בסרטן זכאים לקצבה מביטוח לאומי בעקבות אובדן היכולת לעבוד, אך לאחרונה נדרשים רבים מהם להחזיר סכומים של עד עשרות אלפי שקלים. קבלת הקצבה, שגובהה החודשי יכול להגיע עד 5,200 שקלים, מותנת בכך שלחולה אין מקורות הכנסה נוספים – כולל ביטוחים רפואיים פרטיים. חולים רבים קיבלו לאחרונה הודעה על חישוב שגוי של הקצבה, וכי עליהם להחזיר את סכום קצבת הביטוח הפרטי.

"נניח שאתה מקבל אלף שקלים מהביטוח הפרטי, ביטוח לאומי יקזזו אלף תמורת אלף", מסביר עו"ד עודד יחיאל, מומחה ביטוח במשרד עו"ד חיים קליר. "יוצא שאתה לא מקבל את תוספת התלויים לקצבה, ואז אומרים לך בעצם: 'לא ביטחת את עצמך, אלא את ביטוח לאומי'".

עוד בחדשות 13:

"מצפים שתחזרי להיות מי שהיית": איך נראה היום שאחרי הסרטן?

הנשים שבחרו לעבור כריתת שד ושחלות – כדי להימנע מסרטן

"60% ממקרי המוות בארץ ברי מניעה; ירידה בשיעור החולים בסרטן"

המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי | צילום: החדשות 13

בשל העובדה שביטוח לאומי מגלה את החישוב השגוי ומתריע עליו לחולה לעיתים באיחור של שנים, מצטברים חובות ענק שעלולים להגיע לעשרות אלפי שקלים. "שילמתי כל חיי לביטוח לאומי, ואני חושבת שהכסף שאני משלמת להם ישמר לי למתי שאצטרך אותו", אמרה אור עלימה, שקיבלה דרישה להשיב יותר מ-20 אלף שקלים. "הטובה הקטנה של ביטוח לאומי זה לתת רשת ביטחון לאדם ברגע שהוא חולה, כדי שיהיה לו גב כלכלי".

"לא מספיק שאני חיה בחרדות יום-יומיות, אני לא צריכה את הדאגה הזאת עכשיו", אומרת מירי יוסף, שקיבלה דרישה להשיב יותר מ-22 אלף שקלים. "הצטערתי בכלל שפניתי אליהם, חליתי במחלה קשה והמדינה צריכה להיות לי עכשיו לעזר, ולעזור לי לפרנס את המשפחה בכבוד".