מנהל התכנון: אין מקום להמשיך את תוכנית תמ"א 38

במכתב ששוגר ללשכת עוה"ד צוין כי עמדת המנהל היא שיש לסיים את הפרויקט בתום התקופה הנוכחית - מאי 2020. יו"ר פורום המקרקעין: "מקווה שהממשלה תתערב, בשורה קשה לבעלי הדירות" • פרסום ראשון

 אתר בנייה
אתר בנייה | צילום: חדשות 13

פרסום ראשון: מנהל התכנון שיגר היום (שלישי) מכתב ללשכת עורכי הדין בישראל ובו ציין כי עמדתו היא שלא להאריך את תוקף תוכנית תמ"א 38 בתקופה נוספת לאחר סיום הנוכחית - שעתידה להסתיים במאי 2020.

במכתב, שאליו כותב גם שר האוצר משה כחלון, צוין כי "לאחר בחינת הנושא לאחרונה, העמדה המקצועית של מינהל ותכנון היא כי אין הצדקה להאריך בתקופה נוספת את תוקפה של התמ"א במתכונתה הנוכחית, ויש להעדיף תכנון מיטבי יותר באמצעות תכניות מפורטות להתחדשות עירונית ולפינוי ובינוי".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

19 עצורים במחאת יוצאי אתיופיה; אלפים בתחנת משטרת זבולון • חי

נתניהו: "שיתפתי את טראמפ בגניבת ארכיון הגרעין – לפני המבצע"

לאחר שלושה ימים: שריפה בעוטף עזה כתוצאה מבלון תבערה

פרויקט פינוי בינוי
פרויקט פינוי בינוי | צילום: חדשות 13

עמדת המנהל היא אחת העמדות המשמעותית ביותר בנושא זה, מעצם היותו גוף התכנון הראשי בישראל. עמדתו עלולה לגרום לטלטלה בשוק, כאשר קבלנים עלולים להפסיק לקחת פרויקטים של תמ"א 38. המועצה הארצית, שתצטרך לקבל את ההחלטה בנושא, היא גוף שיש בו נציגים מגופים אחרים. אולם, המלצת המנהל היא משמעותית ביותר.

פרויקט התמ"א שאושר בשנת 2005 אושר לחמש שנים בלבד תוך אפשרות למתן הארכות של חמש שנים בכל פעם, על מנת לבחון מעת לעת את היתרונות והחסרונות הכרוכים בה ואת ההצדקה להמשכה. ההארכה הנוכחית עתידה להסתיים במאי 2020, אלא אם יקבע דיון במועצה ארצית בה יוחלט להאריך שוב את תוקפה של התמ"א.

עו"ד אבי ללום, יו"ר פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין, אמר בתגובה להחלטה כי "מדובר בצעד דרמטי בכל הקשור לתחום ההתחדשות העירונית במדינת ישראל. מדובר על נושא שחייב לעלות על סדר היום הציבורי במערכת הבחירות הקרובה. התוצאה של ההחלטה היא שבניינים שלא ייכנסו עכשיו לתהליך, לא יצליחו לבצע תמ"א 38 שלא במסגרת פינוי-בינוי. מקווה שממשלת ישראל תתערב והמועצה הארצית תחליט אחרת. כרגע נראה שהמועצה הארצית תיישר קו עם עמדת מינהל התכנון וזו בשורה קשה מאוד לבעלי דירות במסגרת תמ"א 38 וכן לעוסקים בתחום".