החברה שבה השקיעו ברק ואפשטיין קיבלה בעבר כמיליון שקל מהמדינה

פרסום ראשון: אפליקציית "ריפורטי", שבה היו מעורבים השניים, קיבלה מענק פיתוח ממשרד הכלכלה - כאשר בטופס הבקשה לא צוין שמו של אפשטיין • הסודיות תחת שירות הייעוץ של ברק מתגלה כשיטתית

זמן צפייה: 03:55

אפליקציית שירותי ההצלה "ריפורטי", שבה השקיעו יו"ר ישראל דמוקרטית אהוד ברק, ועבריין המין המורשע המיליארדר ג'פרי אפשטיין, קיבלה מהמדינה מענק של קרוב למיליון שקלים - כך פורסם הערב (שני) לראשונה בחדשות 13.

בדצמבר 2015, שמונה חודשים לאחר שהשניים רכשו מניות בסטארט-אפ, לשכת המדען הראשי שפועלת במסגרת משרד הכלכלה, אישרה לחברה מענק פיתוח של 200 אלף דולר מקופת המדינה. אולם, בטופס הבקשה, הפקידים לא יכלו לראות שמאחורי חברת ההשקעות "א.ה. סום", עומד גם אפשטיין, פדופיל מורשע.

הפקידים, אינם היחידים שלא ידעו את מקור הכספים. גם יתר השותפים של ברק לא ידעו בהכרח מניין הגיע ההון שהתערבב בכספי הציבור. גיל ארזי, למשל, אמר לחדשות 13 כי "בוודאי שלא ידענו על שום קשר של המשקיעים שלו, או של משהו אחר".

עוד בחדשות 13:

ברק: "בוחן איך לנתק קשר עם החברה שקשורה למיליארדר אפשטיין"

לחץ מצד הפרקליטים וחשש הקורבנות: המרדף המסועף אחר אפשטיין

דיווח: אפשטיין מימן חלק ניכר מההשקעה בחברה שבבעלות אהוד ברק

אהוד ברק וג'פרי אפשטיין
אהוד ברק וג'פרי אפשטיין | צילום: רויטרס

ברק, כך נראה, מקפיד לשמור על עמימות גם בנושאים נוספים, למשל בסוגיית הייעוץ והמחקר שביצע עבור מיליוני דולרים לאורך השנים, כאזרח פרטי. כך למשל, קיבל כידוע עבור מחקר לקרן "וקסנר" 2.3 מיליון דולר, אך גם יו"ר ישראל דמוקרטית וגם הקרן עצמה, מסרבים לחשוף את נושא המחקר שביצע ברק.

גם חברי הוועדה המייעצת לקרן וקסנר, כולם בכירים לשעבר בשירות המדינה, אינם יודעים על מה קיבל ברק את הסכום המכובד. יוסי קוצ'ק, חבר בוועדה, אמר לחדשות 13: "אין לי מושג ירוק. ואם הייתם יכולים להגיד לי, הייתי שמח. בדקנו, לא קיבלנו תשובה. אין לי מושג מה היה שם". אלי גרונר, חבר ועדה אחר, אמר כי "מותר ללסלי וקסנר לעשות מה שהוא רוצה, זו פילנתרופיה שלו".

נראה כי חברות רבות שקיבלו ייעוץ מברק לא ממש מעוניינות לספק מידע בנושא. נציג של בנק ההשקעות השוויצרי יוליוס בר, לא בטוח על מה הבנק שילם, וטען כי "לא הייתי אז בבנק, אז אין לי מושג", וגם בחברה נוספת המידע אינו זמין. ברק רוזן, הבעלים של "קנדה ישראל", חברת הנדל"ן שברק ליווה, אמר כי אינו זוכר על מה קיבל ייעוץ: "זה היה לפני המון שנים ואין לי מושג בנושא הזה, אני לא הייתי בקשר איתו". כעת, עולה השאלה מדוע למרות שנראה כי כל עסקיו של ברק כשרים, איש אינו מוכן לחשוף את השירות שהעניק בתמורה לתשלום שקיבל.

מלשכת המדען בראשי נמסר בתגובה כי "ההסכם לסטארט-אפ של ברק ואפשטיין שולם כדין, לאחר בדיקה, ובמהלך שנת 2016".

מטעמו של ברק נמסר בתגובה: "ברק איננו מתכוון להמשיך ולעסוק בספין שכל תכליתו להסיח את הדעת מהתנהגות פלילית לכאורה של ראש ממשלה מכהן, שקיבל 4.2 מיליון דולר וסכומים נוספים מאיש עסקים אמריקני שהוא בן דודו וכן מעבריינים מורשעים באירופה. כל פעילותו העסקית של ברק התנהלה על פי כל דין ובייעוץ משפטי רצוף. האינפורמציה נמצאת בקרן והיא הכתובת לפנות אליה".

מפגינה נגד ג'פרי אפשטיין
מפגינה נגד ג'פרי אפשטיין | צילום: גטי אימג'ס

בשבת הודיע ברק כי עורכי דינו בוחנים את האפשרויות לניתוק קשרים עסקיים עם חברתו של אפשטיין. זאת, לאחר מעצרו של אפשטיין בשל חשדות לסחר בנערות לצרכי מין, כאשר מאז שנעצר החל דיון ער אודות הקשר בינו ובין יו"ר ישראל דמוקרטית. על פי דיווח של גידי וייץ ב"הארץ", לא רק שלשניים קשר עסקי - אלא שאפשטיין מימן חלק ניכר מההשקעה בחברת סטארטאפ שבבעלות ברק.

מברק נמסר אז בתגובה לפרסום: "זיהיתי את ההזדמנות העסקית ורשמתי בישראל שותפות בשליטתי. משקיע בה מספר מצומצם של אנשים שאני מכיר, בעסקה מסחרית שווה לכולם. מכיוון שמדובר בהשקעות פרטיות, לא ראוי ולא נכון שאחשוף את פרטיהם של הגורמים שהשקיעו".

אפשטיין, שהורשע בעבר בעבירות מין לאחר ששידל נערה לזנות, נעצר לפני כשבוע בחשד שביצע עבירות סחר בבני אדם. לדברי בכיר ברשויות האכיפה האמריקניות, אפשטיין שילם לקטינות עבור עיסויים ומעשים מיניים. לאחר המעשים, על פי החשד, נתן להן סכום כסף נוסף על מנת שיספקו לו נערות נוספות שיבצעו בו מעשים דומים. עוד אמר הבכיר כי חלק מהקורבנות, לכאורה, היו נערות בנות 14.