בנק ישראל: בפריפריה משלמים ריבית גבוהה יותר לעומת מרכז הארץ

מנתונים שפרסם הבנק עולה שתושבים שלוקחים משכנתא לטובת קניית דירה במרכז הארץ, ישלמו בממוצע ריבית נמוכה יותר מאלו באזורים גאוגרפיים מרוחקים יותר ובמצב סוציו-אקונומי נמוך יותר • אנליסט

זמן צפייה: 05:44

בנק ישראל פרסם היום (שלישי) שנמצאו פערים מובהקים בין ריבית המשכנתא שמשלמים לקוחות במרכז הארץ בבואם לרכוש דירה לבין זו שמשלמים הלקוחות בפריפריה.

הניתוח הצביע על פערים מובהקים בשיעורי ריבית המשכנתאות שניתנות למימון רכישת דירות שממוקמות באזורים גיאוגרפיים שונים ובאזורים ברמות סוציואקונומיות שונות. כלומר, בעוד שהריבית שרוכשי דירות בשכונות מבוססות כלכלית במרכז הארץ משלמים היא בממוצע הנמוכה ביותר, הריבית שרוכשי דירות בשכונות מוחלשות כלכלית באזורי פריפריה משלמים היא בממוצע הגבוהה ביותר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ליברמן: הוצע לנו כל תפקיד אפשרי – רק שנסכים להיות בממשלה צרה

לא רק אצלנו: גם בקרב לווייתן קטלן – הסבתות שומרות על הנכדים

"טרגדיה": מימדי האסון בהתפרצות הר הגעש בניו זילנד מתבהרים

Gosadk
Gosadk

הפערים באים לידי ביטוי בריחוק הגיאוגרפי ממרכז הארץ, קרי מרכז תל אביב. מהנתונים שפרסם הבנק עולה כי ריבית המשכנתא לרכישת נכסים במרחק של עד 40 ק"מ ממרכז ת"א נמוכה ב-0.054% בממוצע מהריבית שניתנה במרחק של 80-40 ק"מ מהמרכז. כמו כן, עלה כי הפער בין טווח הביניים (80-40 ק"מ) ליישובים שמרוחקים מעל 80 ק"מ ממרכז תל אביב עומד על 0.248%.

כך לדוגמה, משקי בית בעלי הכנסה גבוהה יותר ישלמו ריביות נמוכות יותר על המשכנתאות -מהנתונים עלה כי  עליית הכנסת משק בית ב-10% מזוהה עם ירידה של 0.02 נקודות אחוז בריבית השנתית. כמו כן, לווים שנוטלים משכנתא בבנק שבו הם מנהלים חשבון עו"ש משלמים בממוצע ריבית נמוכה יותר ב-0.13 נקודות אחוז בהשוואה ללקוחות שנוטלים משכנתא בבנק שאינו מכיר אותם כלקוחות.

אחת הסיבות לפערים היא התחרות המעטה בין הבנקים בפריפריה, לעומת זאת שמתקיימת במרכז. "באזור שלנו יש המון סניפי בנקים וכך עשינו השוואה ופנינו לסניפי בנקים בכל מיני ערים באזור שלנו. ראינו באמת תחרות אדירה של הבנקים שבאמת רצו להשיג  אותנו בתור הלקוחות שלהם. ראינו הצעות שהולכות ומשתפרות", סיפר יוסי אדיר מנס ציונה.

מהנתונים שפרסם בנק ישראל עולה כי תוספת של תאגיד בנקאי אחד ביישוב שבו נרכש הנכס מזוהה עם ירידה של 0.016 נקודות אחוז בריבית בממוצע, בעוד שתוספת של תאגיד בנקאי אחד ביישוב שבו נלקחה המשכנתא מזוהה עם ירידה של 0.009 נקודות אחוז בריבית.

פרויקט בנייה
פרויקט בנייה | צילום: חדשות 13

נוסף על נושא התחרות, ללווים במרכז יש עוד יתרון: בבנקים מבינים שאם בגוש דן לקוח ייכשל בהחזרת ההלוואה, יישאר להם ביד נכס מבוקש – שערכו רק עולה משנה לשנה, ואותו יוכלו למכור בקלות כדי לכסות את החוב. בפריפריה הסיכון גדול יותר, והריבית – בהתאם.

"הבנקים בעצם לוקחים את הפריפריה כמסוכנת יותר, גם מבחינת מחירי הדיור שם, שיש יותר סכנה לירידת מחירים, וגם כי ללקוח בפריפריה יהיה יותר קשה למצוא עבודה, אם חס וחלילה הוא יאבד את העבודה שלו", הסביר שימי אדזיאשוילי, יועץ משכנתאות.

אנשים שכבר יש בבעלותם דירה ישלמו בממוצע שיעור ריבית נמוכה ב-0.03 נקודות אחוז בהשוואה לרוכשי דירה ראשונה בעלי מאפיינים דומים ובמיקום דומה. הפער בין משקיעים לרוכשי דירה ראשונה אף גדול יותר – 0.07 נקודות אחוז לטובת המשקיעים. עלייה של 10% בנזילות של שוק הדיור ביישוב מזוהה עם ריבית נמוכה ב-0.08 נקודות אחוז בממוצע.

עוד עלה כי לווים שנוטלים משכנתא לתקופה ארוכה מ-20 שנה משלמים בממוצע ריבית גבוהה ב-0.22 נקודות אחוז. לווים שנוטלים משכנתא מחוץ ליישוב שבו נמצא הנכס הנרכש משלמים בממוצע ריבית נמוכה ב-0.04 עד 0.08 נקודות אחוז בהשוואה ללווים שנוטלים משכנתא ביישוב שבו הם רוכשים את הנכס.