מענק לעסקים שלא יפטרו ודחייה במע"מ: תוכנית בנק ישראל להסגר

בריאיון לחדשות 13, התנגד פרופ' ירון לסגר מלא נוסף, אולם הציג את תוכנית המגירה שלו למקרה כזה, וקרא לממשלה להסכים על תקציב: "כרגע השווקים נותנים בנו אמון - אך מסתכלים על התנהלותנו"

זמן צפייה: 04:32

לקראת ישיבת קבינט הקורונה שתתקיים מחר (חמישי), במשרד האוצר הגבירו היום את הלחץ שלא להטיל סגר, זאת מחשש לנזק בלתי הפיך שעלול להיגרם למשק הישראלי. תחילה היה זה המכתב ששלחה מנכ"לית האוצר לבכירי משרד הבריאות, שבו יצאה נגד רעיון הסגר והסבירה כי שבוע של השבתה תעלה למשק כ-5 מיליארד שקלים.

כעת, נגיד בנק ישראל הכין שורת צעדים למקרה שהשרים יחליטו בשנית על סגירת המשק. הנגיד, פרופסור אמיר ירון, הציע לתת מענק לעסקים שיסיכמו לא לפטר עובדים, ולדחות באופן גורף את כל תשלומי המע"מ לעצמאים ולעסקים במשק הישראלי. התוכנית של בנק ישראל מובאת כאן הערב בפרסום ראשון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

העצמאים מאיימים לא לציית להגבלות; כ"ץ: "מתנגד לסגר כללי"

הפיגוע בראש העין: כתב אישום נגד תושב ג'נין בגין ניסיון רצח

"מלא תפקידך ואל תטיף מוסר": עימות בין ניסנקורן לח"כים בליכוד

נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירו
נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירו | צילום: חדשות 13

"כמובן שנושא הסגרים משפיע מאוד על הכלכלה", אמר ירון בריאיון לחדשות 13. "לנו יש אומדנים שסגר מלא לשבוע בערך יעלה כ-5 מיליארד שקלים, לכל שבוע. אנחנו כל הזמן מביאים בפני המחליטים, מראים להם את התמונה הזאת כדי להימנע מסגר".

"אנחנו צריכים שיהיה לנו מנגנון לקטיעת שרשראות ההדבקה - כי אין טעם לעשות משהו רק כדי שנחזור לאותו מצב לאחר מכן". הנגיד הוסיף כי אם כבר, סגרים מקומיים עדיפים על סגר מלא, והסביר "זוהי בעיניי הצורה היותר אופטימלית".

שוטרים אוכפים את הסגר בדיר אל-אסד ובענה | צילום: דוברות המשטרה

כידוע, למרות שרוב המשק נפתח בחזרה לפני חודשים - שיעור האבטלה עדיין לא יורד. על כך אמר ירון: "נושא התעסוקה הוא נושא חשוב ביותר. ככל שעובר פסק זמן גדול יותר ואתה כבר לא מועסק, אנחנו נכנסים למעין אבטלה כרונית. העובד עלול לאבד מההון האנושי שלו, מהיכולת לחזור למעגל העבודה".

לדעתו, מספר המובטלים, חצי מיליון ישראלים, לא יירד אם האוצר ימשיך לתמוך בהם רק כשכבר איבדו את מקום העבודה. "מנגנון החל"ת, יש בו אלמנט של אפס או אחד", אמר, "או שאתה בעולם החל"ת או שאתה חוזר להיות מועסק. אנחנו חושבים שבשלב הזה ראוי לבחון נושא של חל"ת גמיש לאלו שהם כבר בחל"ת, להחזיר אותם למעגל התעסוקה על ידי זה שהם יבואו בחצי משרה ויקבלו חצי דמי אבטלה".

בית קפה בירושלים
בית קפה בירושלים | צילום: Shutterstock

הנגיד סיפר כי "אנחנו רואים בתקופה האחרונה זליגה מסוימת ליותר פיטורים. אנחנו רוצים לעצור את אותה זליגה על ידי איזשהו מענק כספי לפירמות שהן ממשיכות להעסיק את העובדים". הכוונה היא, הסביר, שאחד מהנושאים שעל הפרק הוא מתן מענק למעסיקים שלא יפטרו את העובדים שלהם בסגר הבא.

לשתי ההצעות החדשות האלה, חל"ת על חצי משרה ומענק לעסקים שישמרו על עובדיהם, הנגיד מצרף צעד שלישי שיעלה לאוצר ביוקר. "אני חושב שאם אנחנו נכנסים לעוד סבב של סגרים, זה עוד נושא שחשוב מאוד שייבחן והוא אכן נבחן על ידי הגורמים הכלכליים. הקפאה או עיכוב של תשלום המע"מ".

לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה | צילום: החדשות 13

בסוף הריאיון, התייחס גם למשבר הקואליציוני על אישור התקציב, משבר שאיים לפרק את הממשלה, והבהיר: "הנושא החשוב באמת מבחינתי הוא תקציב 2021. כרגע השווקים נותנים אמון במדינת ישראל, אבל אחד הדברים שעליהם השווקים מסתכלים זו ההתנהלות הממשלתית, ופה המסגרת התקציבית היא נדבך מאוד חשוב. הגורמים המחליטים צריכים להגיע למתווה שבו תקציב 2021 מתבצע בהקדם האפשרי".