מקלות בגלגלים: כך מטעה יבואן טויוטה את הפונים למשווק המתחרה

רפורמה חדשה מאפשרת לרכוש רכבים מייבוא מקביל, במחיר זול באלפי שקלים מזה שמציעים נציגי היבואן הרשמי של החברה - שנראה כי נוקטים במסע של הפחדות והשמצות נגד המתחרים • אנליסט

זמן צפייה: 08:18

רפורמה חדשה מאפשרת לצרכן לקנות מכוניות יד ראשונה לא רק ממשווק אחד ובלעדי - אלא גם בייבוא מקביל, שיטה שמציעה הנחה משמעותית על רכב זהה כמעט לגמרי. המגמה, שעוד נמצאת רק בראשיתה, פוגעת בסוכנות הרשמית של "טויוטה" בארץ, ומתברר ששם - לא בוחלים באמצעים כדי לעצור אותה, ונוקטים במסע של הפחדות והשמצות נגד הרכב שמציעים המתחרים.

עשרות אלפי כלי רכב של היצרנית היפנית שווקו בישראל בשנה האחרונה, וכעת, יש יבואן שמבטיח להפוך אותם ליותר זולים עבור כולנו. "אנחנו מוכרים רכבי טויוטה מייבוא מקביל. אותה טויוטה, אותה אחריות – פחות כסף", הסביר אמיר רז, יבואן מקביל של מכוניות טויוטה. במרכז השירות שלו ברחובות רז מוכר כבר שנתיים כלי רכב מסוג "טויוטה" בהנחות של אלפי שקלים לעומת המחירון המוכר לנהגים - סימן ראשון לתחרות שסוף סוף מתפתחת בייבוא המכונית הפופולרית מיפן מול חברת "יוניון מוטורס", שעד לא מזמן שלטה לבדה במותג. "ההנחה יכולה להיות בין חמישה ל-15 אלף שקלים", הוסיף רז.

רכבי טויוטה
רכבי טויוטה | צילום: gettyImages

מהתחקיר עולה כי אנשי השיווק של היבואן הרשמי מספקים לנהגים פרטים מטעים, על גבול השקריים, לגבי הרכב שיקבלו אם יבחרו לקנות אותו יותר בזול אצל המתחרים. אחת הטענות היא כי מי שיקנה מיבוא מקביל יקבל רכב שהוא יד שנייה: "הם יבואנים מקבילים, הם קונים את הרכב, הם היד הראשונה שלו. את תהי בעצם היד השנייה. אצלנו את תהיי היד הראשונה". זו הטעיה ברורה. ברכב שתקנו אצל יבואן מקביל, תרשמו כיד ראשונה – ולא שנייה. הפחדה מהסוג הזה עלולה לסכן את התחרות ולגרום לצרכן לבחור ברכב היקר יותר על סמך מידע שגוי.

מרכז שירות יבוא מקביל
מרכז שירות יבוא מקביל | צילום: החדשות 13

נציג אחר טען כי ברכישה מיבואן מקביל יש אחריות רק לשנתיים. אבל, החוק קובע ש-"יוניון מוטורס", היבואנית הרשמית, חייבת לתת בשם היצרן את אותה אחריות לאותו פרק זמן, כלומר - לשלוש שנים גם אם תקנו את המכונית ממשווק מתחרה. טענה נוספת שטענו המשווקים של היבואן המקביל היא שכשהרכב ימכר המחירון שלו יצנח, יש מי שטען שאפילו ב-20% פחות ממה שיוכל למכור רכב מיבוא רשמי. אבל, כשמדובר במכוניות, אי אפשר להבחין בין יבואן רשמי למקביל.

מ"יוניון מוטורס" נמסר בתגובה: "יוניון מוטורס פועלת בסביבה תחרותית המאפיינת את שוק הרכב הישראלי, ומברכת על כל יוזמה אשר מרחיבה מגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכן. החברה פועלת תוך הקפדה יתרה על הוראות החוק ומשרד התחבורה ואף למעלה מכך, למשל במתן שירות ואחריות לרכב אשר אין בגינו שיפוי הוצאות מהיצרן. רכב כזה אכן זכאי לאחריות יצרן החל ממועד המסירה בחו"ל, אשר יכול להיות אפילו כשנה לפני מועד המסירה ללקוח בארץ, זאת בניגוד לרכב שנמכר על ידי היבואן הרשמי שמועד תחילת האחריות עליו חל במועד המסירה לצרכן בפועל . נציין כי נציגי הסוכנויות המורשות של טויוטה מתודרכים ומונחים באופן ברור למסור מידע מדויק הנוגע למעמד רכב מיבוא מקביל. מקרים שבהם נאמרו דברים על ידי הנציגים שאינם מדויקים ואינם תואמים את הנחיות יוניון מוטורס, יבדקו ויטופלו"